لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

اتهام تبعیض جنسیتی در فینال جنجالی یواس اوپن زنان


نائومی اوساکا (چپ) و سرینا ویلیامز
نائومی اوساکا (چپ) و سرینا ویلیامز

نائومی اوساکا از ژاپن با برتری مقابل سرینا ویلیامز از آمریکا، عنوان قهرمانی رقابت‌های تنیس یواس اوپن زنان را نصیب خود کرد.

اوساکای ۲۰ ساله نخستین ژاپنی است که موفق به فتح گرنداسلم می‌شود. او از سه سالگی با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده. مادرش ژاپنی و پدرش اهل هائیتی است. ماری اوساکا خواهر نائومی نیز بازیکن حرفه‌ای تنیس است.

نائومی اوساکا در حالی قهرمان شد که تاکنون در رقابت‌های گرنداسلم به یک‌چهارم نهایی هم نرسیده بود. او به عنوان بخت شماره ۲۰ در یواس اوپن حضور یافت اما قدرتمندانه رقبایش را شکست داد.

دور سوم مقابل ساسنوویچ از بلاروس با نتایج ۶–۰ و ۶–۰ پیروز شد. تسورنکو (اوکراین) که کارولیه ووزنیاکی نفر دوم جهان از دانمارک را حذف کرده بود، خودش در یک‌چهارم با نتایج مشابه ۶–۱ به اوساکا باخت.

اوساکا در نیمه نهایی مقابل مدیسون کیز آمریکایی (فینالیست پارسال) پیروز شد و در فینال هم دو بر صفر از سد سرینا ویلیامز گذشت تا جایزه سه میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری را نصیب خود کند.

ویلیامز برنده ۲۳ گرنداسلم انفرادی است؛ ۱۴ گرنداسلم دو نفره، همچنین برنده دو گرنداسلم در مسابقات مختلط.
سال ۱۹۹۸ وقتی قهرمان مختلط یواس اوپن شد، نائومی اوساکا هنوز به یک سالگی نرسیده بود.

اوساکا که ویلیامز الگوی کودکی‌اش بوده، ست اول فینال را با برتری کامل به سود خود رقم زد.
ست دوم پایاپای بود و حتی ویلیامز توانست سه بر یک پیش بیافتد. اما درگیری لفظی ویلیامز با کارلوس راموس داور مسابقه، فضای فینال را کاملاً دگرگون کرد.

نیویورک تایمز در آغاز گزارش خود نوشت: «خشم، اشک و اتهام تبعیض جنسیتی، قهرمانی نو ستاره ژاپنی را تحت‌الشعاع قرار داد.»

داور به ویلیامز به خاطر آنچه صحبت با مربی‌اش عنوان شد تذکر داد. ویلیامز این اتهام را قبول نداشت. او پس از واگذاری گیم، راکت خود را شکست. داور این بار یک امتیاز جریمه‌اش کرد.

ویلیامز با عصبانیت گفت: «تو یک عذرخواهی به من بدهکاری. من مادر یک فرزند هستم و برای پیروزی تقلب نمی‌کنم. تو امتیاز مرا دزدیدی.»

داور در سومین جریمه، تصمیم گرفت ویلیامز را به خاطر اظهاراتش یک گیم تنبیه کند.
برایان ارلی داور تورنمنت و دونا کلسو سرپرست مسابقات وارد زمین شدند.
ویلیامز با تأثر شدید، اشک می‌ریخت و می‌گفت مردان زیادی اینجا همین کار را می‌کنند و اتفاقی نمی‌افتد اما چون من یک زن هستم این‌طور رفتار می‌شود.

ستاره سرشناس ۳۶ ساله سرانجام راضی به ادامه مسابقه شد اما نتوانست نتیجه را تغییر دهد.

هو کردن تماشاگران ادامه داشت. آنها به هواخواهی از ویلیامز، حتی در مراسم توزیع جوایز از هو کردن دست نکشیدند.
اوساکا که تاریخسازی‌اش تحت‌الشعاع حوادث بازی بود، گریه کرد و ویلیامز پشت بلندگو از مردم خواست از هو کردن اجتناب کنند.

ویلیامز در نشست خبری، کارلوس راموس را به جنسیت‌گرایی متهم کرد و من اینجا برای حقوق زنان مبارزه می‌کنم، برای برابری.

بیلی جین کینگ قهرمان سابق و بلندآوازه تنیس زنان هم در توئیتر از ویلیامز برای افشای «استاندارد دوگانه» در قضاوت رقابت‌های زنان و مردان تجلیل کرد و نوشت: «به صداهای بیشتری نیاز داریم.»

راموس پرتغالی قبلاً دو بار برای دادن اخطار به جوکوویچ در فرنچ اوپن و ویمبلدون با او دچار تنش شده بود. یک بار هم با نادال در فرنچ اوپن که تنیس‌باز اسپانیایی گفت دیگر داور رقابت‌های من نخواهی بود.

پاتریک مورات اوغلو مربی ویلیامز معتقد است کاری که انجام داده هر مربی دیگری هم انجام می‌دهد.

متس ویلاندر کارشناس یورو اسپورت هم تأکید کرد قوانین گرنداسلم در خصوص مربی‌گری، باید با رقابت‌های ATP همسان شود. اگر آنجا مربی می‌تواند با بازیکنش در تماس باشد، در گرنداسلم هم باید چنین باشد.

XS
SM
MD
LG