لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

وزیر خارجه آمریکا از زنان ایرانی معترض به «حجاب اجباری» تقدیر کرد


تصویری از وزیر خارجه آمریکا در سیزدهمین دوره «جوایز بین‌المللی زنان شجاع» همراه با ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا (نفر سمت راست)
تصویری از وزیر خارجه آمریکا در سیزدهمین دوره «جوایز بین‌المللی زنان شجاع» همراه با ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا (نفر سمت راست)

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۶ اسفند در مراسم سیزدهمین دوره «جوایز بین‌المللی زنان شجاع» که در واشینگتن برگزار شد به اعتراضات زنان ایرانی علیه «حجاب اجباری» اشاره کرد و جمهوری اسلامی را به سرکوب و شکنجه آنان متهم ساخت.

مایک پومپئو اظهار داشت: «سال گذشته همین روزها بود که ده‌ها زن در سراسر ایران برای اعتراض به قانونی که آنها را به داشتن حجاب در اماکن عمومی در همه حال ملزم می‌سازد، اعتراض کردند. این زنان شجاع از حق آزادی استفاده کردند و حجاب خود را مقابل دوربین‌ها برداشتند به طوری که چهره‌شان کاملا مشخص بود در حالی که آنها از قساوت و بی‌رحمی رهبران کشور خود آگاه بودند».

زمستان پارسال شماری از زنان ایرانی در حرکتی نمادین روسری‌های خود را بر فراز سکویی در خیابان‌ها از سر برداشتند و مانند پرچم به اهتزاز درآوردند. آغازگر این حرکت که از آن به عنوان پویش «دختران خیابان انقلاب» نام برده می‌شود، زنی بود که از او با نام «ویدا موحد» یاد شده است.

این حرکت را بعدها زنان دیگری مانند نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری ادامه دادند که همه آنها بازداشت شدند.

این چهره‌ها با محکومیت‌های سنگینی روبه‌رو شدند، از جمله اعظم جنگروی به سه سال زندان و نرگس حسینی به دو سال زندان محکوم شد. همچنین شاپرک شجری‌زاده حکم دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی دریافت کرد.

خانم شجری‌زاده قبل از صدور حکم از ایران خارج شد و اکنون در کانادا به‌سرمی‌برد. اعظم جنگروی و مریم شریعتمداری نیز از ایران رفته‌اند. از سرنوشت ویدا موحد گزارشی در دست نیست.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این تحولات در ایران گفت: «یک سال پیش پلیس در روز جهانی زن به اعتراضات آنان حمله‌ور شد. زنان بسیاری دستگیر شدند. برخی از آنها در زندان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند و شکنجه شدند. دست‌کم یکی از آنها به ۲۰ سال زندان محکوم شد و بقیه نیز مجبور به فرار از کشور شدند».

آقای پومپئو افزود: «رنج و مشقت این زنان تنها نمونه‌ای از مخاطراتی است که بسیاری از زنان با آن مواجهند و خیلی اوقات با شجاعت با آن مقابله می‌کنند».

یکی دیگر از حرکت‌ها در اعتراض به حجاب احباری در ایران، کمپین «چهارشنبه‌های سفید» است که مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، آن را به راه انداخته است. این کمپین تصاویر ارسالی زنانی را بازتاب می‌دهد که در اماکن عمومی حجاب از سر برداشته‌اند، زنانی که به خاطر کمپین، سفید می‌پوشند.

جایزه سالانه بین‌المللی زنان شجاع را وزارت خارجه آمریکا بنیان گذاشته است و از دوره آغازین آن تاکنون به بیش از ۱۲۰ زن از ۶۵ کشور جهان اهدا شده است.

منبع: وبسایت وزارت خارجه آمریکا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG