لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

کره شمالی خواستار حذف مایک پومپئو از مذاکرات با آمریکا شد


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا همراه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا همراه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

پیونگ‌یانگ با متهم ساختن وزیر خارجه آمریکا به تحریف سخنان رهبر کره شمالی، خواستار کنار گذاشته شدن او از مذاکرات بین دو کشور شد.

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که به امضای کوون جونگ گون، مسئول بخش امور آمریکای این وزارتخانه، رسیده است، اظهارات مایک پومپئو درباره گفته‌های کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را «مهمل» خوانده است.

کیم جونگ اون هفته گذشته گفته بود که واشینگتن تا آخر امسال فرصت دارد که پیشنهادی برای دستیابی به توافقی بدهد که شرایط آن مورد قبول هر دو طرف باشد.

این در حالی‌ست که آقای پومپئو روز دوشنبه طی یک سخنرانی در ایالت تگزاس گفت که کیم جونگ اون در دیدار اول خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قول داده که منطقه را عاری از سلاح هسته‌ای سازد.

وزیر خارجه آمریکا سپس اضافه کرده که رهبر کره شمالی می‌خواهد این اتفاق تا پایان همین امسال بیفتد.

کیم جونگ اون هفته گذشته طی نطقی که در پارلمان کره شمالی داشت، گفت که او از برگزاری نشست سوم با دونالد ترامپ استقبال می‌کند، اما فقط در صورتی که آمریکا موضع خود در قبال تحریم‌ها و فشار بر پیونگ‌یانگ را تا آخر امسال تغییر دهد.

مجموع این تحولات و انتقاد شدید کره شمالی از مایک پومپئو، واکنش وزارت خارجه آمریکا را به دنبال داشت که بر آمادگی این وزارتخانه برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با پیونگ‌یانگ تاکید کرده است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: «ایالات متحده همچنان آماده ارتباط با کره شمالی و انجام مذاکرات سازنده با آن است».

دومین دور مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون که نهم اسفند پارسال در هانوی، پایتخت ویتنام، برگزار شد به نتایج مطلوب طرفین نینجامید. کره شمالی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور یک سلاح تاکتیکی هدایت شونده جدید را آزمایش کرده و کیم جونگ اون نیز ناظر این آزمایش بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد، بعید است سلاحی که کره شمالی می‌گوید آزمایش کرده از موشک‌های بالستیک باشد، چرا که این امر مذاکرات دیپلماتیک کنونی را به مخاطره می‌اندازد.

یک کارشناس از کره جنوبی نیز گفته است، احتمالا آنچه که کره شمالی آزمایش کرده نوعی از موشک کروز باشد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG