لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

پذیرش دوباره پناهجویان به آمریکا؛ محدودیت‌ها در مورد ایران و ده کشور دیگر


نشان نهاد خدمات مهاجرتی و شهروندی ایالات متحده
نشان نهاد خدمات مهاجرتی و شهروندی ایالات متحده

دولت ایالات متحده اعلام کرده‌است که پذیرش پناهجویان به آن کشور را، پس از پایان فرمان منع پذیرش ۱۲۰ روزه از طرف دونالد ترامپ، دوباره از سر می‌گیرد. اما در مورد پذیرش پناهجویان از ایران و ده کشور دیگر محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

دونالد ترامپ چه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از کسب مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، خواستار پی‌گیری سیاست‌های سخت‌گیرانه در مورد پذیرش پناهجو و مقابله سخت‌گیرانه با مهاجران غیرقانونی یا منع و محدودیت‌ها در صدور روادید برای شماری از کشورهای جهان، شده‌است.

مهلت فرمان صادرشده او در مورد منع پذیرش پناهجویان در ۲۴ اکتبر (به‌وقت آمریکا) پایان می‌پذیرد و دولت نیز منع پذیرش را تمدید نکرده‌است. با این همه جای این فرمان را، فرمان اجرایی تازه‌ای گرفته که سازمان‌ها و نهادهای مربوط به پناهجویان می‌گویند همچنان پذیرش نزدیک به نیمی از پناهجویان فعلی را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

جنیفر هیگنز، مدیر نهاد خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده گفته است: «امنیت شهروندان آمریکا، مهم‌ترین اولویت ما است».

محدودیت‌های بیشتری که در این فرمان برای پذیرش پناهجویان وجود دارد، مربوط به شهروندان ایران، مصر، عراق، لیبی، مالی، کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن می‌شود. این محدودیت‌ها از جمله بررسی ۹۰ روزه پیشینه و وضعیت درخواست‌کنندگان حق پناهندگی، توسط سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده است.

کشورهایی که محدودیت‌های تازه و بیشتری شامل آن‌ها شده، جملگی به جز کشور کره شمالی و سودان جنوبی، دارای اکثریت مسلمان هستند. بر پایه آمار و گزارش‌ها، بخش بزرگی از شهروندان درخواست‌کننده حق پناهندگی در ایالات متحده، از این کشورها می‌آیند.

در سال مالی گذشته در آمریکا که ۳۰ سپتامبر به پایان رسید، از میان بیش از ۵۳ هزار پناهجوی پذیرفته‌شده به خاک آمریکا، بیش از ۲۲ هزار نفر شهروندان سوریه، عراق، ایران و سومالی بودند.

همزمان با این خبر گزارش شده‌است که دیوان عالی ایالات متحده، دوم آبان ماه، پرونده‌‌ای که مشروعیت قانونی فرمان منع پذیرش پناهجو از طرف ترامپ را به چالش کشیده بود، به‌دلیل پایان‌یافتن مهلت اجرای آن، رد و مختومه اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG