لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

مشاور پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ به ۱۴ روز زندان محکوم شد


جورج پاپاداپولوس ۳۲ ساله اتهامات خود را پذیرفته است و می‌گوید به خاطر اشتباهاتش پشیمان و شرمنده است.
جورج پاپاداپولوس ۳۲ ساله اتهامات خود را پذیرفته است و می‌گوید به خاطر اشتباهاتش پشیمان و شرمنده است.

مشاور پیشین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور امریکا روز جمعه ۱۶ شهریور به خاطر دروغ گفتن به اداره پلیس فدرال آمریکا٬ اف‌بی‌آی٬ در جریان تحقیق پیرامون دخالت‌های روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ از سوی دادگاه به ۱۴ روز حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ جورج پاپاداپولوس٬ مشاور پیشین کازرار انتخاباتی دونالد ترامپ اکتبر سال ۲۰۱۷ پذیرفت که در خصوص هماهنگی اعضای کارزار آقای ترامپ با روسیه پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ به اف بی آی دروغ گفته است.

رابرت مالر بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا که مسئولیت پرونده دخالت روسیه در انتخابات را بر عهده دارد٬ گفته است که آقای پاپاداپولوس با دروغ‌هایش سعی داشته از اهمیت نقش خود به عنوان شاهد این ماجرا و همچنین میزان آگاهی دیگر اعضای کارزار انتخاباتی آقای ترامپ از این ارتباط‌ها٬ بکاهد.

طبق آن‌چه در اطلاعیه دادگاه آمده از جمله افراد روسی که جورج پاپاداپولوس با آن‌ها ارتباط داشته٬ جوزف میفسود٬ استاد دانشگاه روس در لندن است که به آقای پاپاداپولوس گفته بود روسیه مدارکی علیه هیلاری کلینتون٬ رقیب انتخاباتی آقای ترامپ دارد که شامل «هزاران ایمیل» می‌شود.

سال ۲۰۱۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رایانه‌های ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و همچنین رایانه‌های حزب دموکرات هک شد و هزاران ایمیل و اسناد مندرج در این رایانه‌ها ابتدا در وبسایتی موسوم به «دی.سی لیکس» و پس از مدتی در «ویکی‌لیکس» منتشر شد.

وزارت دادگستری آمریکا اواخر تیرماه رسما ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به دست داشتن در این حمله سایبری متهم و علیه آنها اعلام جرم کرد.

با این‌حال دونالد ترامپ که همواره ارتباط کارزارش با روسیه را رد کرده است٬ اخیرا گفته بود که ایمیل‌های هیلاری کلینتون توسط چین هک شده بودند.

دادستان‌های پرونده جورج پاپاداپولوس با اظهار این که آقای پاپاداپولوس با آن‌ها همکاری نکرده و دروغ‌هایش نیز تحقیقاتشان را با مانع روبرو کرده٬ خواهان آن شده بودند که وی به شش ماه زندان محکوم شود.

با این‌حال دادگاه٬ مشاور کارزار انتخاباتی آقای ترامپ را به ۱۴ روز حبس٬ یک سال آزادی مشروط و ۲۰۰ ساعت کار خدماتی محکوم کرد. آقای پاپاداپولوس همچنین به پرداخت ۹ هزار و ۵۰۰ دلار جریمه محکوم شده است.

پیش از اعلام حکم٬ پاپاداپولوس با خواندن متنی اعلام کرد که اشتباه کرده و از این کارش شرمنده و پیشمان است.

وی گفت: «مردم مسخره‌ام می‌کنند و من به شدت افسرده‌ام. این تحقیقات پیامد جهانی داشت و آنچه اهمیت دارد حقیقت است… من آماده‌ام تا حکمم را بپذیرم.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آقای پاپاداپولس پذیرفته است که در دیدارش با روس‌ها در خصوص امکان دیدار آقای ترامپ با ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه نیز صحبت کرده است.

روسیه همواره اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز٬ شبکه خبری سی‌ان‌ان و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG