لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۹

دولت ترامپ: به کره شمالی اعلان جنگ نکردیم


سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید
سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید

در ادامه جدال لفظی آمریکا و کره شمالی، دولت دونالد ترامپ روز دوشنبه، سوم مهرماه، اعلام کرد که برخلاف ادعای مقامات کره شمالی، به این کشور اعلان جنگ نکرده است.

ساعاتی پیشتر در روز دوشنبه وزیر امور خارجه کره شمالی گفته بود که دونالد ترامپ علیه این کشور اعلان جنگ کرده و به این ترتیب پیونگ یانگ این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا به اقدامات تلافی‌جویانه دست بزند.

او ساقط کردن بمب‌افکن‌های آمریکایی حتی خارج از حریم هوایی کره شمالی را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی، در نیویورک به خبرنگاران گفت: «جهان باید خوب به خاطر داشته باشد که این آمریکا بود که اول علیه وطن من اعلان جنگ کرد.»

حال در پی صحبت از اعلان جنگ از طرف یک مقام کره‌ای، کاخ سفید روز دوشنبه ادعای جنگ را «بی‌معنی» خواند.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد که در پی براندازی و تغییر حکومت در کره شمالی نیست.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه در نشست خبری خود گفت: «هدف ما هنوز همان است که بود. ما در پی راهی برای غیراتمی کردن صلح‌آمیز شبه‌جزیره کره خواهیم بود.»

خانم سندرز همچنین به تهدید وزیر کره‌ای واکنش نشان داده و با لحنی آرام گفت: «اصلاً مناسب نیست که یک کشور هواپیمای کشوری دیگر را بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار دهد.»

تنش میان دو کشور ایالات متحده و کره شمالی ماه‌هاست روبه‌افزایش است، تاجایی که آقای ترامپ هفته گذشته در سخنرانی خود در سازمان ملل حرف از «نابودی کامل» کره شمالی به میان کشید.

دونالد ترامپ اظهار داشت: اگر پیونگ یانگ از موضع فعلی خود عقب ننشیند، آمریکا چاره دیگری نخواهد داشت جز آن که «کره شمالی را به طور کامل نابود کند».

کیم جونگ اون، رهبر کره‌ شمالی، نیز روز ۳۱ شهریور در پاسخ به این سخنان گفت که ترامپ به دلیل تهدید کره شمالی به «نابودی کامل»، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

چین روز دوشنبه از همه طرف‌های درگیر در بحران موشکی کره شمالی خواست تا از خود خویشتنداری به خرج داده و «بنزین روی آتش نریزند».

این نکته‌ای است که وزیر خارجه کره جنوبی، متحد آمریکا، نیز روز دوشنبه در واشینگتن بر آن تاکید کرده و خواست تا از شدت تنش‌ها کاسته شود.

این مقام کره جنوبی همچنین گفت که تحریک بیشتر از طرف پیونگ‌یانگ قابل انتظار است، اما بر جنوب و آمریکاست که این وضعیت را «مدیریت کنند».

پیونگ یانگ، ایالات متحده را که ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز در کره جنوبی دارد، متهم می‌کند که قصد حمله به کره شمالی را دارد، و مرتباً تهدید کرده که آمریکا و متحدان آسیایی‌اش را نابود خواهد کرد.

واشینگتن و سئول در اصل همچنان در وضعیت جنگی با کره شمالی قرار دارند، چرا که جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ با آتش‌بس به پایان رسید، نه معاهده صلح.

XS
SM
MD
LG