لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

سنای آمریکا انتصاب مایک پمپئو به مقام وزارت خارجه را تایید کرد


مجلس سنای آمریکا با ۵۷ رای موافق در برابر ۴۲ رای مخالف، انتصاب مایک پمپئو به عنوان وزارت خارجه آمریکا را تایید کرد. آقای پمپئو پیش از این رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، بود و پس از کنارگذاشتن رکس تیلرسون از وزارت خارجه، از سوی دونالد ترامپ برای این سمت پیشنهاد شد.

مایک پمپئو همراه با دونالد ترامپ از منتقدان جدی توافق اتمی ایران موسوم به برجام است. او چند ماه پیش گفته بود ایران خیز برداشته که بر منطقه سیطره پیدا کند.

آقای پمپئو پیش از رسیدن به مقام ریاست سی‌آی‌ای، از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده ایالت کانزاس بود.

نهایی شدن حضور مایک پمپئو در وزارت خارجه آمریکا، با دو رویداد مهم در صحنه دیپلماسی وزارت خارجه آمریکا تقریبا همزمان است.

دونالد ترامپ قرار است با رهبر کره شمالی دیدار کند در همان حال که گفته حاضر نیست آمریکا همچنان در توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند مگر آن که این توافق اصلاح شود.

مایک پمپئو ۵۴ ساله است و به طور مرتب در مورد وضعیت امنیتی به رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش می‌دهد. رویترز در گزارشی از او به عنوان جدی‌ترین طرفدار برخورد قاطع در حلقه اطرافیان دونالد ترامپ یاد کرده است.

نام مایک پمپئو پس از ایجاد کمیته تحقیق برای بررسی حادثه حمله به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی بر سر زبان‌ها افتاد. او به یکی از جدی‌ترین منتقدان هیلاری کلینتون، وزیرخارجه وقت آمریکا، تبدیل شد.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس و رویترز، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG