لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

آغاز رزمایش مشترک کره جنوبی و ایالات متحده


تصویر رزمایش اولچی فریدم از سال ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد
تصویر رزمایش اولچی فریدم از سال ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد

ارتش کره جنوبی و ایالات متحده، صبح ۳۰ مرداد، برای نخستین بار از زمان آزمایش موشک‌های قاره‌پیما توسط کره شمالی و شدت گرفتن تنش‌ها و تهدیدها در شبه‌جزیره کره، رزمایش و تمرین‌ نظامی تازه‌ای را آغاز کردند.

تمرینات نظامی مشترک موسوم به «اولچی-فریدم گاردین»، از سال ۲۰۱۵ به این سو انجام می‌شود. این تمرین‌ها -به گفته خبرگزاری دولتی کره جنوبی- «بزرگترین» تمرینات رایانه‌ای «فرماندهی و کنترل» در جهان به‌شمار می‌رود و دربرگیرنده ۵۰ هزار سرباز کره جنوبی و ۱۷۵۰۰ سرباز آمریکایی‌ست.

بنا بر گزارش‌ها، سه فرمانده ارشد آمریکایی، هری هریس، فرمانده ستاد پاسیفیک، جان هایتن، فرمانده ستاد راهبردی، ساموئل گرویز، مدیر سازمان دفاع موشکی بر این رزمایش نظارت می‌کنند. حضور سه فرمانده عالی‌رتبه در مراحل نظارت بر رزمایشی از این دست، بسیار کم‌سابقه است.

وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود شمار سربازان خود را از ۲۵ هزار به ۱۷ هزار نفر کاهش می‌دهد؛ نزدیک به سه هزار تن از نیروهای نظامی آن کشور در این رزمایش، از خارج از شبه‌جزیره فراخوانده شده‌اند.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، ساعاتی پیش از آغاز تمرین‌ها، گفته بود کاهش شمار سربازان، ارتباطی به تنش‌ها با کره شمالی ندارد و در پیوند با اقدامات اداری تازه در جهت یک‌پارچگی نیروها صورت گرفته‌است.

در هفته‌های گذشته، پس از آزمایش‌های مربوط به موشک قاره‌پیما از طرف کره شمالی، تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ در شورای امنیت سازمان ملل، تنش‌ها در شبه‌جزیره کره به‌شدت بالا گرفت. بخشی از تنش‌ها خود به هشدارهای رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد مواجهه کره شمالی با «آتش و خشم» و یا تهدید پیونگ‌یانگ به آماده کردن طرح حمله به جزیره گوام مربوط می‌شود.

مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند آمادگی دفاع از متحدان خود در برابر کره شمالی، و درگیری با آن کشور در صورت حمله‌ای از طرف آن را دارند.

کره شمالی بارها در جریان رزمایش‌های مشترک آمریکا، کره جنوبی یا آمریکا و ژاپن، تهدید کرده‌است در صورت «تهدید تمامیت ارضی» یا «وقار» آن کشور فورا واکنش نشان خواهد داد. این کشور در روز یک‌شنبه نیز هشدار داد رزمایش تازه مانند «ریختن بنزین بر آتش» تنش‌هایی‌ست که میان طرف‌ها جریان دارد.

پیونگ‌یانگ، پیشتر خواستار توقف رزمایش‌های مشترک آمریکا و متحدانش، در مقابل توقف آزمایش‌های نظامی خود شده بود. واشینگتن تا کنون حاضر به پذیرفتن چنین خواسته‌ای نشده‌است. ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی می‌‌گویند رزمایش‌ها تنها اهداف دفاعی دارند.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی‌ست مقام‌های ارشد کره جنوبی، در صدر آن‌ها رئیس‌جمهوری آن کشور، در تلاش برای کاهش تنش‌ها و تاکید بر پیداکردن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران فعلی هستند. مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، هفته گذشته در جمع خبرنگاران، قوع جنگ در شبه‌جزیره کره را رد کرده و گفته بود ایالات متحده پذیرفته‌است بدون رضایت کره جنوبی دست به هیچ اقدام نظامی علیه کره شمالی نزند.

البته مقام‌های نظامی کره جنوبی خود در ساعت‌های گذشته تاکید کرده‌اند که در صورت «اقدامات تحریک‌آمیز» از طرف کره شمالی، واکنش نشان خواهند داد. ژنرال جونگ کیانگ‌دو، رئیس جدید ستاد مشترک ارتش کره جنوبی ۳۰ مرداد گفت وضعیت امنیتی «جدی‌تر از هر زمان دیگری‌ست» و تمرکز ارتش بر ایجاد «سامانه‌های دفاعی فراگیر» خواهد بود.

تمرینات «اولچی فریدم» رایانه‌ای‌شده‌ است. به گفته شماری از مقام‌های ارشد نظامی در کره جنوبی، این تمرین‌ها بیش از آنکه مانند تمرینات معمول زمینی باشند، نوعی رزمایش هستند که مقیاس بزرگ‌تری را شامل می‌شود.

در «فرماندهی و کنترل» اختیارات به فرمانده شماری از نیروها، در راستای ماموریت تعریف‌شده، سپرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG