لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

کره شمالی: رزمایش آمریکا و کره جنوبی «ریختن بنزین بر آتش» است


کره جنوبی و آمریکا روز دوشنبه دست به رزمایش مشترکی تحت عنوان «اولچی نگهبان آزادی» خواهند زد
کره جنوبی و آمریکا روز دوشنبه دست به رزمایش مشترکی تحت عنوان «اولچی نگهبان آزادی» خواهند زد

کره شمالی، روز یکشنبه هشدار داد اقدام آمریکا در برگزاری رزمایش مشترک سالانه با کره جنوبی که قرار است روز دوشنبه ۳۰ مرداد صورت گیرد به مثابه «ریختن بنزین بر آتش» تنش‌هایی‌ست که میان دو کشور جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جدال‌های لفظی فعلی بین دو طرف پس از آن آغاز شد که پیونگ یانگ، ماه گذشته دست به آزمایش دو موشک بالیستیک قاره پیما زد که به گفته مقام‌های کره شمالی، توان رسیدن به بخش‌هایی از خاک آمریکا را دارد.

آزمایش این موشک‌ها باعث شد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تهدید کند که واشینگتن می‌تواند بارانی از «خشم و آتش» بر پیونگ‌یانگ فرو بریزد.

پس از آن، کره شمالی تهدید کرد رگباری از موشک‌ها را به جزیره گوام در قلمرو ایالات متحده شلیک خواهد کرد. البته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هفته پیش و پس از هشدار واشینگتن گفت این اقدام را به تعویق می‌اندازد ولی در عین حال گفت این تصمیم بسته به حرگت بعدی واشینگتن می‌تواند تغییر کند.

با وجود این تهدیدها و هشدارها، کره جنوبی و آمریکا روز دوشنبه دست به رزمایش مشترکی تحت عنوان «اولچی نگهبان آزادی» خواهند زد.

قرار است در این رزمایش ده‌ها هزار نیروی نظامی مشارکت داشته باشند که پیونگ یانگ به همین دلیل آن را «بسیار تحریک آمیز و تمرینی برای تهاجم» تلقی کرده است.

« رودونگ سینمون»، یک روزنامه رسمی کره شمالی، رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی را « بارزترین نمایش دشمنی» توصیف کرد و افزود: این اقدام «به مثابه ریختن بنزین بر آتش» است که می‌تواند به بدتر شدن وضعیت شبه‌جزیره بینجامد.

این روزنامه همچنین با هشدار نسبت به «مرحله‌ای غیر قابل کنترل از یک جنگ هسته‌ای» اضافه کرد:« اگر آمریکا در این اوهام غرق است که جنگ در شبه‌جزیره کره، نبردی در مقابل خانه دیگران است که از قلمرو آن در اقیانوس آرام دور است بیش از هر زمان دیگر اشتباه می‌کند».

بر اساس بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی، حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در رزمایش مشترک سالانه با این کشور شرکت می‌کنند.

یک مقام ارشد نظامی کره جنوبی، روز یکشنبه ۲۹ مرداد گفت که با توجه به تهدیدهای فزاینده هسته‌ای و موشکی کره شمالی، وضعیت فعلی امنیتی در شبه‌جزیره «بیش از هر زمان دیگر جدی شده است». وی همچینن به پیونگ یانگ در مورد اقدام تلافی‌جویانه و بی‌رحمانه در صورت هرگونه حمله هشدار داد.

در همین حال، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که رزمایش مشترک با کره جنوبی یک رزمایش دفاعی است که با نرم‌افزارهای کامپیوتری طراحی شده و با هدف بالا بردن سطح آمادگی نیروها و حفاظت از منطقه و ثبات در شبه جزیره کره انجام می‌شود.

پیش از این در گزارش‌ها آمده بود که رزمایش «اولچی، نگهبان آزادی»، رزمایشی دریایی، زمینی و هوایی خواهد بود. نام این رزمایش به یکی از ژنرال‌های کره جنوبی بازمی‌گردد.

یک روز قبل از اعلام پنتاگون در رابطه با برگزاری رزمایش، مون جه‌ این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، اطمینان داده بود در شبه‌جزیره کره جنگی درنخواهد گرفت.

او تاکید کرد که ایالات متحده پذیرفته‌ است بدون رضایت کره جنوبی دست به هیچ اقدام نظامی علیه کره شمالی نزند.

XS
SM
MD
LG