لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

کره شمالی پرتاب موشک به گوآم را «به تعویق انداخت»؛ آمریکا: آماده مذاکره‌ایم


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

روز سه‌شنبه پس از آن‌که کره شمالی اعلام کرد قصد خود برای پرتاب موشک به سمت جزیره گوآم، متعلق به آمریکا، را به تعویق انداخته است، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که واشینگتن همچنان آماده گفت‌وگو با کره شمالی است.

در پی افزایش تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی، رهبر کره شمالی از قصد خود برای پرتاب موشک به سمت گوآم خبر داده بود اما آژانس خبری کره شمالی روز سه‌شنبه اظهارت رهبر آن کشور، کیم جونگ اون، را منتشر کرد که می‌گفت پرتاب موشک به سوی گوآم را به تأخیر خواهد انداخت.

رهبر کره شمالی که پس از دو هفته در انظار عمومی ظاهر شده بود، ضمن بازدید از یک مرکز فرماندهی ارتش این کشور گفت که تصمیمِ شلیک موشک به سمت گوآم در اقیانوس آرام را به تأخیر می‌اندازد تا ببیند ایالات متحده چه اقدامی انجام خواهد داد.

این تصمیم کیم جونگ اون، به دنبال آن اتخاذ شده است که پکن همسایه و متحد اصلی حکومت پیونگ‌یانگ، سخت‌گیرانه‌ترین اقدام خود علیه کره شمالی و در حمایت از تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور را روز دوشنبه اعلام کرد.

پکن اعلام کرد که از سه‌شنبه ورود ذغال سنگ، آهن و غذای دریایی از کره شمالی را متوقف خواهد کرد، اقدامی که پیروی چین از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود که ۱۴ مرداد ماه به پیشنهاد آمریکا مطرح و به تصویب رسید.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه نوشت که این اعلام رسمی پکن در اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی پاسخی به طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بوده که روز دوشنبه خواستار آغاز تحقیق پیرامون سرقت مالکیت معنوی ایالات متحده [فناوری، محصولات، و اختراعات، . . .] شده بود. موضوعی که چین متهم اصلی آن محسوب می‌شود. آغاز این تحقیق روز دوشنبه رسماً اعلام شد.

بنا بر گزارش شورای تجاری آمریکا–چین، پکن از خودروسازان و دیگر شرکت‌های خارجی می‌خواهد که کار در آن کشور را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک دنبال کنند. این سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌هایی است که در مالکیت دولت است. شرکت‌های خارجی باید فناوری خود را در اختیار شرکای خود قرار دهند که بعدها ممکن است در کسوت رقبای آنان درآیند.

به گفته یک مشاور دولت آمریکا به روزنامه وال‌استریت جورنال «اقدام پکن علیه کره شمالی می‌تواند تنش جدید در روابط تجاری آمریکا و چین را کاهش دهد».

در پی این تحولات، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه بر آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ تأکید کرد اما گفت که تصمیم این‌که مذاکرات چه زمانی آغاز شوند برعهده کیم جونگ اون است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون که پس از یک مراسم ناهار سخن می‌گفت، تأکید کرد: «ما همچنان علاقه‌مند به یافتن راه‌هایی برای آغاز مذاکره هستیم، اما تصمیمش با خود اوست.»

درخواست چین از آمریکا در مورد شبه‌جزیره کره

در همین حال، وزارت خارجه چین از ایالات متحده خواست از راه‌های دیپلماتیک به بحران شبه‌جزیره کره بپردازد. سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه خود، از واشینگتن خواست تا با اتخاذ سیاستی مشخص در این جهت گام بردارد. وی تأکید کرد که پکن سعی خواهد کرد تا با اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل نقشی فعال در یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای این بحران منطقه‌ای ایفاء کند.

وزیر خارجه چین، وانگ یی، روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در تماس تلفنی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف اظهار داشت این مسئله فوریت دارد که ایالات متحده و کره شمالی گفتار و اعمال تحریک‌آمیز علیه یکدیگر را متوقف کنند.

وزارت خارجه چین با انتشار خبر تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور و همتای روسی‌اش بر روی وب‌سایت اصلی خود، در ادامه آورده‌است که دو طرف دربارهٔ وضعیت شبه‌جزیره کره به رایزنی و تبادل نظر پرداخته و راه‌های حل این بحران را بررسی کردند.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای در این باره تأکید کرد که بجز راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک راه دیگری برای فرونشاندن بحران در شبه‌جزیره کره وجود ندارد و تمام طرف‌های این بحران باید برای برطرف شدن تنش‌ها به سمت گفت‌وگو پیش بروند.

روز جمعه، در حالی که وزارت خارجه چین، هم از ایالات متحده و هم از کره شمالی خواست تا جدال تند لفظی را کنار بگذارند، یک روزنامه دولتی چین در این روز نوشت که اگر کره شمالی در حمله به آمریکا پیش‌دستی کند، چین بی‌طرف خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG