لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

وزیر خارجه امارات: نمی‌توانیم کشوری را در ارتباط با حمله به نفتکش‌ها متهم کنیم


عبدالله بن زاید آل نهیان گفته است، مذاکرات برای تشکیل یک ائتلاف جهانی جهت محافظت از کشتیرانی در خلیج فارس در جریان است.
عبدالله بن زاید آل نهیان گفته است، مذاکرات برای تشکیل یک ائتلاف جهانی جهت محافظت از کشتیرانی در خلیج فارس در جریان است.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات چهارشنبه پنجم تیرماه گفت، برای متهم کردن کشوری به دست داشتن در حمله به چهار نفتکش در نزدیکی فجیره به شواهد روشن و قانع کننده نیاز است.

به گزارش رویترز، آمریکا و عربستان سعودی به طور علنی ایران را به دست داشتن در حمله به چهار کشتی و نفتکش در ۱۲ اردیبهشت در سواحل امارات و همچنین به دو نفتکش نفتکش ژاپنی و نروژی در در ۲۳ خرداد در دریای عمان متهم کرده‌اند. ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

امارات متحده عربی ۱۶ خرداد در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت بود، حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره، عملیاتی «ماهرانه و هماهنگ» بود که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام شده است. با این حال در این گزارش نام کشور خاصی مطرح نشده بود.

عبدالله بن زاید آل نهیان در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو گفته است: صادقانه (می‌گویم) ما نمی‌توانیم کشوری را (در خصوص حمله به نفتکش‌ها) به عنوان متهم معرفی کنیم، چرا که هیچ شواهدی در دست نداریم.

وزیر خارجه امارات اضافه کرده است: اگر کشوری چنین شواهد و مدارکی را در اختیار دارد، مطمئنم که جامعه بین المللی به آن گوش خواهد داد. اما می‌بایست مطمئن شویم که چنین شواهدی دقیق و قانع کننده هستند.

عبدالله بن زاید آل نهیان تصریح کرده است: ما در منطقه‌ای حساس و مهم برای جهان قرار داریم و تمایلی به تنش بیشتر در این منطقه نداریم.

تنش بین واشینگتن و تهران به دنبال سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران در منطقه خلیج فارس وارد مرحله ای تازه ای شده است.

سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده هم چهارشنبه گفته است با وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در خصوص لزوم تشکیل یک ائتلاف در برابر ایران، ساقط کردن پهپاد آمریکایی و نیز «حملات» به نفتکش‌ها در دریای عمان رایزنی خواهد کرد.

عبدالله بن زاید آل نهیان هم گفته است، مذاکرات برای تشکیل یک ائتلاف جهانی جهت محافظت از کشتیرانی در خلیج فارس در جریان است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا هم روز دوشنبه تایید کرد که نیروی دریایی ایالات متحده در حال ارزیابی تشکیل یک برنامه «بازدارندگی فعال» با حمایت دیگر کشور ها است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG