لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

ارائه گزارش حملات فجیره به شورای امنیت: احتمالا توسط یک عامل دولتی انجام شده


امارات می‌گوید، حمله به نفتکش‌ها در فجیره در ۲۲ اردیبهشت روی داد.
امارات می‌گوید، حمله به نفتکش‌ها در فجیره در ۲۲ اردیبهشت روی داد.

امارات متحده عربی به همراه عربستان و نروژ روز پنجشنبه ۱۶ خرداد در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته‌اند، حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره، عملیاتی «ماهرانه و هماهنگ» بود که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام شده است.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و نروژ در گزارشی یافته‌های اولیه خود را در اخیتار اعضای شورای امنیت قرار دادند، اما در این گزارش نامی از ایران به میان نیاوردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم


این در حالی است آمریکا مستقیما ایران را متهم می‌کند که در حمله به نفتکش‌های حامل پرچم‌های نروژ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در آب‌های امارات در ۲۲ اردیبهشت دست داشته است.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی و نروژ در گزارش اولیه در خصوص حمله به این چهار نفتکش گفته‌اند،این عملیات توسط غواصان آموزش دیده و قایق‌های تندرو انجام شده که احتمالا «مين های دریایی صدف چسبنده» را با دقت بالا، کمی پایین‌تر از سطح آب کار گذاشتند.

این گزارش می‌گوید، حملات به این چهار نفتکش به طور همزمان و هماهنگ انجام شد.

این سه کشور اضافه کرده‌اند، در حالی که تحقیقات همچنان ادامه دارد، این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که حمله به این چهار کشتی، بخشی از عملیات ماهرانه و هماهنگ شده توسط عاملی با ظرفیت عملیاتی قابل توجه است که با احتمال بالا توسط یک عامل دولتی انجام شده است.

به دنبال حمله به این چهار نفتکش در بندر فجیره در امارات متحده عربی، کارشناسانی از کشورهای فرانسه، آمریکا، امارات، نروژ و عربستان به طور مشترک تحقیقات در این خصوص را آغاز کردند.

آمریکا، امارات و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌اند، اما جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده‌ است.

به رغم این که در این گزارش اولیه نامی از ایران به میان نیامده، اما عبدالله معلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد گفته است، ایران مسئول این حمله است.

عبدالله معلمی اظهار داشت: ما معتقدیم که مسئولیت این حمله متوجه ایران است. ما در بیان این موضوع تردید نداریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر سافرونکوف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، پس از این نشست غیر علنی گفته است، هیچ سند و شواهدی که دال بر دست داشتن ایران در این حملات باشد، ارائه نشد.

ولادیمیر سافرونکوف تصریح کرد: ما نباید زود نتیجه گیری کنیم. این تحقیقات ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، احتمالا روسیه با هرگونه اقدامی در شورای امنیت علیه ایران مخالفت خواهد کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، پیشتر گفت بود به احتمال «قریب به یقین» این حملات کار ایران بوده و به احتمال زیاد از مین‌های دریایی استفاده شده‌است.

مایکل گیلدِی، از مقام‌های ارشد ارتش آمریکا هم گفته بود، با اطمینان زیاد می‌توان گفت سپاه پاسدارانِ انقلاب اسلامی مسئول حمله اخیر به چهار نفتکش است.

یک تلویزیون دولتی اسرائیل هم مدعی شده‌ بود که موساد، سازمان اطلاعات و ماموریت‌های ویژه این کشور، شواهد «دخالت ایران» درعملیات علیه این چهار نفتکش را به آمریکا داده‌است.

با این حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران،در واکنش اسرائیل را به دروغ‌گویی متهم کرد و گفت،موساد دربارهٔ دخالت ایران در خرابکاری فجیره اطلاعات جعل کرده‌ است.

ظریف پیشتر نیز گفته بود از قبل پیش‌بینی می‌کرد که برای «دامن زدن به تنش»، چنین حوادثی (حمله به کشتی‌ها در آب‌های امارات) اتفاق بیفتد.

این حمله همزمان با تشدید تنش بین آمریکا و ایران در خلیج فارس روی داد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG