لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

آمریکا پنج مقام ارشد دولت ونزوئلا را تحریم کرد


 وزارت خزانه داری آمریکا از نیکلاس مادورو به عنوان رییس جمهور «سابق» ونزوئلا یاد کرده است. (عکس از آرشیو)
وزارت خزانه داری آمریکا از نیکلاس مادورو به عنوان رییس جمهور «سابق» ونزوئلا یاد کرده است. (عکس از آرشیو)

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه ۲۶ بهمن ضمن اعلام تحریم‌ها علیه پنج مقام نظامی و امنیتی نزدیک به نیکلاس مادورو، او را رییس جمهور «سابق» ونزوئلا خطاب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفت افراد تحریم شده «از متحدان نیکلاس مادورو رییس جمهور نامشروع سابق هستند که دمکراسی و مدافعان دمکراسی در ونزوئلا را سرکوب می کنند.»

یکی از این پنج نفر مانوئل کبدو است که وزارت خزانه داری آمریکا او را رییس «نامشروع» شرکت نفت دولتی ونزوئلا توصف کرده است.

طبق این تحریم ها تمامی دارایی های این افراد در آمریکا مسدود و معامله شهروندان و شرکتهای آمریکایی با آنها ممنوع خواهد شد.

یکی دیگر از این افراد ایوان رافائل هرناندز فرمانده گارد ریاست جمهوری و رییس بخش ضداطلاعات ارتش ونزوئلا است که به گفته وزارت خزانه داری آمریکا «یکی از مسئولان اصلی نقض جدی حقوق بشر و سرکوب جامعه مدنی و مخالفان دمکراتیک است.»

مانوئل ریکاردو کریستوفر رییس اداره امنیت ونزوئلا نیز ازجمله تحریم شدگان است و وزارت خزانه داری آمریکا گفت «او بر شکنجه وسیع، نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب گسترده مخالفان» نظارت می کند.

دو فرد دیگری که در فهرست تحریم ها قرار گرفته اند فرمانده یک واحد نیروی مخصوص ارتش و دیگری از معاونان ارشد اداره امنیت ونزوئلا است.

دولت آمریکا ماه گذشته خوان گوایدو رهبر مخالفان و رییس مجلس ملی (پارلمان) ونزوئلا را بعنوان رهبر قانونی و رییس جمهور موقت این کشور به رسمیت شناخت.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیکلاس مادورو را بعنوان بخشی از یک «حکومت مافیایی نامشروع» و مسئول اصلی سقوط اقتصاد این کشور توصیف کرده است.

خوان گوایدو که پس از سالها اختلافات درونی توانسته است مخالفان حکومت ونزوئلا را متحد کند وعده داده که تظاهرات تا کناره گیری نیکلاس مادورو ادامه خواهد یافت. قرار است سه شنبه نیز درحمایت ازانتقال کمک های بشردوستانه به کشور در یکی از میادین مرکز شهری کاراکاس اجتماعی برگزار شود.

تاکنون دو موج گسترده اعتراضات خیابانی علیه حکومت نیکلاس مادورو روی داده که مورد اخیر آن در سال ۲۰۱۷ به دلیل سرکوب خاموش شد.

موج اخیر اعتراضات از روز ۲۳ ژانویه با برگزاری یک راهپیمایی گسترده در شهر کاراکاس آغاز شد و در آن خوان گوایدو در برابر هزاران تظاهر کننده بعنوان رییس جمهور موقت ونزوئلا سوگند خورد.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG