لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

تعهد کشورهای آمریکایی حامی گوایدو به کمک صد میلیون دلاری به ونزوئلا


بخشی از کمک‌های انسان‌دوستانه که در کلمبیا انبار شده و مقام‌های وفادار به نیکلاس مادورو اجازه ورود آن به ونزوئلا را نمی‌دهند.
بخشی از کمک‌های انسان‌دوستانه که در کلمبیا انبار شده و مقام‌های وفادار به نیکلاس مادورو اجازه ورود آن به ونزوئلا را نمی‌دهند.

بنا بر گزارش‌ها، شماری از کشورهای قاره آمریکا در جریان نشستی در واشینگتن متعهد شدند که کمک‌هایی به مبلغ یکصد میلیون دلار را به ونزوئلا بفرستند.

«سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز پنج‌شنبه، ۲۵ بهمن، در حمایت از مردم ونزوئلا نشستی در واشینگتن برگزار کرد که نماینده خوان گوایدو، رقیب رئیس جمهور ونزوئلا، نیز در آن شرکت داشت.

به گفته جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در این نشست ۲۵ کشور متعهد شدند که یکصد میلیون دلار کمک‌ انسان‌دوستانه برای مردم ونزوئلا تدارک ببینند.

آقای بولتون همچنین از تمامی کشورها خواست که دولت موقت خوان گوایدو را به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز با اشاره به این که ۳۰ کشور به همراه سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی در واشینگتن گرد آمده‌اند تا از ونزوئلا در این بحران انسانی حمایت کنند، این نشست را موفقیتی برای دولت موقت خوان گوایدو توصیف کرد.

بحران عمیق اقتصادی که از ماه‌ها پیش به بروز ابرتورم در ونزوئلا منجر شده بود از ماه گذشته با بحرانی سیاسی همراه شده است.

آمریکا و بیش از ۵۰ کشور جهان با اعلام حمایت از خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا، خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت شده‌اند.

با این حال روسیه، چین و شماری از کشورها گفته‌اند همچنان مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

در روزهای اخیر مقام‌های وفادار به نیکلاس مادورو اجازه نداده‌اند کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه وارد ونزوئلا شود.

مخالفان مادورو روز سه‌شنبه با برگزاری تظاهراتی در کاراکاس و شهرهای دیگر، از مقام‌های دولتی خواستند اجازه دهد که این کمک‌ها به این کشور که با کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبه‌رو ست منتقل شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگارانش در منطقه می‌گوید روز پنج‌شنبه هواداران مادورو با استفاده از کانتینرهایی که در جاده‌های مرزی قرار دادند، مسیر کوکوتای کلمبیا به اورنا در ونزوئلا را مسدود کردند.

در تحولی دیگر پارلمان ونزوئلا که خوان گوایدو ریاست آن را برعهده دارد، روز چهارشنبه اعضای جدیدی برای هیئت مدیره شرکت دولتی نفت و سازمان‌های وابسته تعیین کرد.

مهم‌ترین سازمان وابسته به شرکت نفت ونزوئلا، کمپانی «سیتگو» است که در تکزاس آمریکا قرار دارد.

با این حال دیوان عالی ونزوئلا که کاملا در اختیار وفاداران به مادورو است روز پنج‌شنبه این تصمیم پارلمان را غیرقانونی خواند و علیه مدیران تازه تعیین‌شده اقامه دعوی کرد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز و رادیوفردا/ ج./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG