لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

مادورو: حمله به ونزوئلا واکنش ملت‌های عربی و اسلامی را در پی خواهد داشت


نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس‌ جمهور ونزوئلا، روز چهارشنبه، ۲۴ بهمن، در مصاحبه‌ای از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا با ونزوئلا اعلام همبستگی کنند.

او در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری المیادین که مشروح آن عصر چهارشنبه پخش خواهد شد این‌ گونه اظهار نظر کرد که «حمله به ونزوئلا بدون واکنش ملت‌های عربی و اسلامی نخواهد بود».

او همچنین رقیب خود یعنی خوان گوایدو را «آلت دست» کشورهای خارجی توصیف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، در پیوند با بحران ونزوئلا روز ۱۴ بهمن در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به این پرسش که آیا گزینه احتمالی دخالت نظامی کشورش در ونزوئلا را مد نظر دارد، گفت: «قطعاً؛ این یکی از گزینه‌ها است.»

دولت سوسیالیست ونزوئلا که از مخالفان سرسخت سیاست‌های ایالات متحده است در میان کشورهای اسلامی رابطه نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد، اما با شمار زیادی از کشورهای عربی متحد آمریکا در خاورمیانه روابط چندان گرمی ندارد.

روسیه و چین که هم‌پیمان مادورو هستند تاکنون از طریق قراردادهای «نفت در برابر وام» میلیاردها دلار به اقتصاد ونزوئلا تزریق کرده‌اند و ایران نیز همکاری‌های اقتصادی با این کشور داشته‌ است، اما تاکنون گزارشی در مورد حمایت گسترده دولت‌ها و ملت‌های عربی یا اسلامی از دولت مادورو منتشر نشده‌ است.

از سوی دیگر، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، به تازگی گفته‌ است که حزب‌الله لبنان در ونزوئلا واحدهای فعال دارد و این نیروی متحد ایران از راه قاچاق مواد مخدر در آمریکای لاتین بخشی از هزینه فعالیت‌های خود را تأمین می‌کند.

گروه حزب‌الله لبنان در بهمن‌ماه امسال با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از نیکلاس مادورو، مخالفان رئیس‌ جمهوری ونزوئلا را «کودتاگران مورد حمایت آمریکا» توصیف کرد.

حزب‌الله لبنان از جمله گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی است که از سوی آمریکا و اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه تازه خود با فاکس‌نیوز تأکید کرد که کشورش خطرات مربوط به حزب‌الله و از جمله رخنه این سازمان به آمریکای لاتین را در نشست ورشو، پایتخت لهستان، مطرح می‌کند.

کنفرانس ورشو که «نشست وزیران برای ترویج آینده‌ای برآمده از صلح و امنیت در خاورمیانه» نام دارد، برای مدت دو روز، ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار می‌شود.

نیکلاس مادورو که به تازگی دور تازه ریاست جمهوری خود را در ونزوئلا آغاز کرده، با ابرتورم، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت میلیونی شهروندان به کشورهای همسایه روبه‌رو است.

مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس‌ جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، او را متهم کرده‌اند جلو حضور رقبای اصلی خود در انتخابات سال پیش را گرفته و در حال ایجاد زمینه‌های دیکتاتوری در این کشور است.

خوآن گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان دولت، اخیراً در جمع ده‌ها هزار نفر در کاراکاس خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کرد و وعده داد «دیکتاتوری» نیکلاس مادورو را سرنگون کند.

آمریکا و متحدان این کشور از گوایدو اعلام حمایت کرده‌اند.

نیکولاس مادورو روز سه‌شنبه در مصاحبه‌اش با المیادین خوان گوایدو را به «مزدوری و آلت دست بودن کشورهای خارجی» متهم کرده و گفت که «حاکمیت خوان گوایدو یک توهم است.»

مادورو هم‌چنین رسانه‌های خبری را به ترویج اخبار دروغ در مورد کشورش متهم کرد.

با استفاده از المیادین و رادیو فردا؛ پ.پ / ف.دو
XS
SM
MD
LG