لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

جشنواره ونیز؛ از فروغ و گلستان تا متری شش و نیم 


صحنه‌ای از فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی
صحنه‌ای از فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی

جشنواره جهانی فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان و یکی از سه ضلع معتبرترین جشنواره‌های سینمایی جهان (در کنار کن و برلین) روز پنج شنبه، بیست و پنجم ژوئیه (سوم مرداد)، اسامی فیلم‌های پذیرفته شده در این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی تنها فیلم پذیرفته شده از سینمای امسال ایران است که در بخش «افق‌ها» به نمایش درخواهد آمد. بخش افق‌ها معادل بخش «نوعی نگاه» در جشنواره کن است و در آن فیلم‌هایی که از نگاه برگزارکنندگان در جست‌جوی راه‌های تازه‌ای هستند، به نمایش درمی‌آیند و جداگانه داوری می‌شوند.

این فیلم که در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرد، دومین فیلم این فیلمساز سی ساله محسوب می شود. «ابد و یک روز»، فیلم پیشین این فیلمساز که در ایران بی‌جهت با استقبال زیاد برخی از منتقدان روبرو شد و نه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را به خانه برد، به دلایل مختلف از جمله دیالوگ محور بودن، مورد توجه جشنواره‌های جهانی قرار نگرفت و در کمال ناباوری ناظران داخلی، هیچ جشنواره معتبری حاضر به نمایش آن نشد.

«متری شش و نیم» با بازی پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی، داستان چند مامور پلیس مبارزه با موادمخدر را روایت می‌کند که به دنبال یک فروشنده بزرگ ماده مخدر شیشه هستند. این فیلم در نوروز امسال در سینماهای ایران به نمایش درآمد و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بدل شد.

اما نسخه ترمیم شده دو فیلم مستند ستایش‌شده از سینمای ایران هم در بخش کلاسیک‌های ونیز نمایش خواهد داشت: «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد و «تپه‌های مارلیک» ساخته ابراهیم گلستان.

هر دو فیلم که توسط سینماتک شهر بولونیا در ایتالیا و «اکران نوآر» با همکاری ابراهیم گلستان ترمیم شده‌اند، حالا پنجاه و چند سال پس از تولید، صاحب نسخه‌های درخوری شده‌اند که می‌تواند مورد توجه سینمادوستان جهان قرار بگیرد.

خانه سیاه است که توسط فروغ فرخزاد به تهیه کنندگی و تک‌گویی ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۲ ساخته شده، یکی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های مستند سینمای ایران است که در نظرسنجی مجله «سایت اند ساوند» در بریتانیا هم در میان بهترین مستندهای ساخته شده در جهان قرار گرفت.

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی مقیم فرانسه، با فیلم تازه‌اش به نام «بلوز عربی» در بخش روزهای ونیز حضور خواهد داشت. این فیلم ساخته مانل لبیدی لبه و محصول مشترک تونس و فرانسه است.

در بخش افق‌ها فیلمی هم از سینمای افغانستان به نمایش درخواهد آمد با عنوان «حوا، مریم، عایشه» ساخته صحرا کریمی.

بخش مسابقه: از رومن پولانسکی تا روی اندرسون

چهره جنجالی سینما، رومن پولانسکی، با فیلم تازه‌ای بازگشته است: «متهم می‌کنم». این فیلم که پیشتر «یک مامور و یک جاسوس» نام داشت، از بازی شماری از مطرح‌ترین بازیگران سینمای فرانسه سود می‌جوید: لویی گارل، ژان دوژاردان، متیو آمالریک و امانول سینیه.

بزرگ‌ترین فیلمساز زنده سینمای سوئد، روی اندرسون، که با فیلم پیشینش، «کبوتری برای تامل درباره هستی روی شاخه نشست» در سال ۲۰۱۴ به حق شیر طلای جشنواره ونیز را از آن خود کرده بود، با تازه‌ترین فیلمش به نام «درباره جاودانگی» در بخش مسابقه حضور دارد؛ فیلمی که خود فیلمساز آن را در ستایش انسان بودن و زندگی می‌نامد.

از میان بیست و یک فیلم انتخاب شده برای بخش مسابقه، دو فیلم از آن سینماگران زن است که یکی از آنها حیفا المنصور، فیلمساز زن عربستان سعودی است که با فیلم «وجدا» توجه‌ها را به خود جلب کرده بود و حالا پس از فیلم ناموفق «مری شلی» با فیلم تازه‌ای به نام «نامزد کامل» در ونیز حضور خواهد داشت.

استیون سودربرگ، جیمز گری، آتوم اگویان و اولیویه آسایاس از جمله فیلمسازان شناختهشده‌ای هستند که امسال برای دریافت شیر طلای ونیز رقابت خواهند کرد.

فیلم «حقیقت» ساخته هیروکازو کوردا از ژاپن هفتاد و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم ونیز را افتتاح خواهد کرد.

این جشنواره در جزیره لیدوی ونیز از بیست و هشتم اوت تا هفتم سپتامبر برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG