لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۸

هشدار هزاران دانشمند در مورد عبور «قریب‌الوقوع» از خط قرمزهای محیط زیست


تصویر ماهواره‌ای از اقیانوس منجمد شمالی (عکس از آرشیو)
تصویر ماهواره‌ای از اقیانوس منجمد شمالی (عکس از آرشیو)

گروه کثیری از دانشمندان بانفوذ، روز چهارشنبه ۶ مرداد، هشدار دادند که در نتيجهٔ برخورد تاکنونی اقتصاد جهانی با تغییرات اقلیمی، وخامت «شناسه‌های حیاتی» کره زمین به مرحله بی‌سابقه‌ای رسیده و عبور از چندین خط قرمز قریب‌الوقوع است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ این پژوهشگران جزو بیش از ۱۴ هزار دانشمند دیگری هستند که اخیرا با صدور بیانیه و آغاز کارزاری خواستار اعلام وضعیت فوق‌العاده در زمینه محیط زیست شدند. آن‌ها می‌گویند که دولت‌های جهان هیچ‌گاه با عوامل اصلی تغییرات اقلیمی و «بهره‌کشی افراطی از کره زمین» برخورد نکرده‌اند.

به‌گفته آن‌ها در مقایسه با پژوهش مشابهی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، تعداد فجایع طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی از جمله سیلاب در آسیای جنوبی و آمریکای جنوبی، امواج هوای گرم و آتش‌سوزی در استرالیا و آمریکا و طوفان‌های ویرانگر در آفریقا و جنوب آسیا به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

این گروه از دانشمندان در پژوهش خود به این نتیجه رسیده‌اند که از مجموع ۳۱ شناسه اصلی حیات کره زمین که مواردی مثل حجم گازهای آلاینده، وسعیت لایه‌های یخبندان و وسعت جنگل زدایی و یا فرسایش خاک را شامل می‌شود وخامت ۱۸ مورد به رکورد جدیدی رسیده است.

برای نمونه، با وجود کاهش آلودگی هوا در اوج همه‌گیری ویروس کرونا، حجم دی اکسید کربن و متان در جو زمین در سال ۲۰۲۱ به رکورد جدیدی رسیده است و یا وسعت لایه‌های یخبندان در گرینلند و قطب شمال به نازل‌ترین رکورد ثبت‌شده رسیده و سرعت ذوب شدن لایه‌های یخ ۳۱ درصد سریع‌تر از پانزده سال پیش است.

دمای آب دریاها و اقیانوس‌ها نیز در سال ۲۰۱۹ به رکورد جدیدی رسید و وسعت جنگل‌زدایی در برزیل در سال ۲۰۲۰ بالاترین رقم طی ۱۲ سال گذشته بود. به گفته دانشمندان، تحت‌تاثیر جنگل زدایی گسترده، آتش زدن درختان و خشکسالی در سال‌های اخیر، جنگل‌های آمازون به جای جذب دی اکسید کربن این گاز را در جو متصاعد می‌کنند.

تعداد دام‌ها از جمله گاو و گوسفند اکنون به چهار میلیارد رأس رسیده و وزن آن‌ها بیشتر از تمامی انسانها و سایر جانوران ساکن کره زمین است.

تیم لنتون، یکی از تنظیم‌کنندگان این پژوهش، گفت امواج اخیر هوای گرم در غرب آمریکا و کانادا نشان داد که طبیعت رفتار غیرعادی و تکان‌دهنده را آغاز کرده است. او افزود: «باید به این نشانه‌های هشداردهنده واکنش نشان داد، تولید دی اکسید کربن در چرخه فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کرد و به جای ویران کردن طبیعت باید آن را بازسازی کرد.»

این پژوهش هشدار می‌دهد که افزایش دی اکسید کربن در آب اقیانوس‌ها و گرم شدن آب دریاها به‌مرور صخره‌های مرجانی را از بین خواهد برد؛ صخره‌هایی که یکی از منابع اصلی تغذیه و درآمد حدود نیم میلیارد از جمعیت جهان و عامل اصلی حفاظت از آن‌ها در برابر طوفان است.

تهیه‌کنندگان این پژوهش، با یادآوری نتایج پژوهش‌های قبلی، تغییرات اساسی در شش زمینه را توصیه می‌کنند: حذف کامل سوخت‌های فسیلی از چرخه تولید و مصرف؛ حذف مواد آلاینده در تمامی کالاهای مصرفی؛ احیای زیست محیط‌های بومی؛ استفادهٔ بیشتر از گیاهان و سبزیجات در تغذیه؛ کنار گذاشتن الگوهای توسعهٔ بی‌مهار؛ و تثبیت جمعیت جهان.

یکی دیگر از توصیه‌های آن‌ها گنجاندن آموزش در مورد محیط زیست و تغییرات اقلیمی در مواد درسی برای افزایش آگاهی در این زمینه است.

توصیه‌های آن‌ها برای مقابله با بحران اقلیمی در کوتاه‌مدت، افزایش قیمت و یا مالیات مربوط به تولید دی اکسید کربن، حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و ایجاد کانون‌های راهبردی برای معکوس کردن روند گرمایش زمین مثل راه حل‌های بهتر برای جذب و دفن دی اکسید کربن و حفاظت از تنوع زیستی در نقاط مهم کره زمین است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر / ر.ش
XS
SM
MD
LG