لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

هاروی واینستین به جرم تجاوز و آزار جنسی به ۲۳ سال زندان محکوم شد


هاروی واینستین روز چهارشنبه سکوت خود در طول دادرسی را شکست و گفت: «از وضعیتی که به وجود آمده احساس تاسف می‌کند».
هاروی واینستین روز چهارشنبه سکوت خود در طول دادرسی را شکست و گفت: «از وضعیتی که به وجود آمده احساس تاسف می‌کند».

هاروی واینستین، از قدرتمندترین تهیه‌کننده‌های هالیوود، روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در دادگاهی در نیویورک به جرم تجاوز و آزار جنسی به ۲۳ سال زندان محکوم شد.

او که به تجاوز به تعداد زیادی زن از جمله بازیگران هالیوودی متهم شده است ماه گذشته در پایان دادرسی، به جرم تجاوز به یک زن جوان در سال ۲۰۱۳ که قصد داشت هنرپیشه شود و مجبور کردن یک زن دیگر به آمیزش جنسی از طریق دهان در سال ۲۰۰۶ محکوم شناخته شد.

این اولین مورد از رسیدگی به اتهامات فراوان علیه این تهیه‌کننده هالیوودی است که چندین فیلم او جایزه اسکار دریافت کرده‌اند. در عین حال محکومیت او برای جنبش موسوم به «من هم» یک پیروزی مهم است که با علنی کردن اتهامات زنان مشهور علیه هاروی واینستین به شهرت رسید.

هاروی واینستین در جلسه دادگاه با دو نفر از شاکیان اصلی خود روبرو شد. هر دو شاکی قبل از صدور حکم در مورد تاثیر اعمال آقای واینستین بر زندگی خود صحبت کردند و گفتند شهادت علیه او در جلسه دادگاه به آنها نیرو بخشیده است.

یکی از شاکیان و قربانی تجاوز سال ۲۰۱۳ در سخنانش گفت: «تجاوز یک لحظه نیست بلکه برای همیشه روی زندگی قربانی تاثیر می‌گذارد. روزی که شهادت دادم صدای واقعی و کامل خود را بازیافتم».

یکی دیگر از قربانیان آزار جنسی در این پرونده گفت: «معتقدم اگر هاروی واینستین توسط هیئت منصفه محکوم شناخته نمی‌شد این اعمال بارها و بارها تکرار می‌شد».

قاضی دادگاه هنگام اعلام حکم گفت: «هر چند این اولین محکومیت مجرم است ولی اولین جرم نیست».

هاروی واینستین روز چهارشنبه سکوت خود در طول دادرسی را شکست و گفت: «از وضعیتی که به وجود آمده احساس تاسف می‌کند».

او با آرامش و صدایی لرزان افزود: «هزاران مرد از حقوق خود برای دادرسی عادلانه محروم شده‌اند. من در مورد این کشور نگرانم. کاملا سردرگم هستم. به نظرم مردها در مورد این مسئله سردرگم هستند».

پس از اولین افشاگری‌ها در مورد آقای واینستین، بیش از صد زن از جمله چند بازیگر سرشناس هالیوود پا پيش گذاشته و او را به تجاوز و آزار جنسی متهم کردند. این افشاگری‌ها در راه‌اندازی و گسترش جنبش «من هم» نقش مهمی ایفا کرد و آقای واینستین به مهم‌ترین مورد از کارزار این جنبش برای مجازات افراد متهم به آزار جنسی، به‌خصوص مردان پرنفوذ و قدرتمند بدل شد.

با پايان اين محاکمه وکلای آقای واينستين می‌توانند تقاضای فرجام را به مراجع قضايی تسليم کنند. او در ايالت کاليفرنيا نيز به جرايم مشابهی متهم شده و اگر در آن محاکمه نيز مجرم شناخته شود با بيست و چند سال ديگر زندان روبرو خواهد شد. در عين حال تحقيق در مورد سه اتهام جنسی ديگر عليه او در جريان است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG