لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

سازمان ملل: جمعیت در معرض خطر قحطی امسال سه میلیون نفر افزایش یافته است


برنامه جهانی غذا در حال توزیع مواد غذایی بین ساکنان شهر هرات. ۲۳ میلیون افغان به کمک‌های خارجی نیاز دارند.
برنامه جهانی غذا در حال توزیع مواد غذایی بین ساکنان شهر هرات. ۲۳ میلیون افغان به کمک‌های خارجی نیاز دارند.

برنامه جهانی غذا سازمان ملل روز دوشنبه ۱۷ آبان هشدار داد که از آغاز سال میلادی تاکنون جمعیت در معرض خطر قحطی سه میلیون نفر افزایش یافته و به ۴۵ میلیون نفر رسيده است.

این جمعیت در سال گذشته ۴۲ میلیون و در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ میلیون نفر بوده است. ۴۵ میلیون نفری که در معرض خطر قحطی هستند در ۴۳ کشور زندگی می‌کنند.

این آمار بر اساس آمار رسمی کشورهای جهان و سرشماری نهادهای وابسته به سازمان ملل در کشورهایی نظیر افغانستان، اتیوپی، سومالی، آنگولا، کنیا ، بروندی و هائیتی تهیه شده است.

دیوید بیسلی ، رئیس برنامه جهانی غذا، در بیانیه‌ای گفت: «ده‌ها میلیون نفر به لبه پرتگاه نزدیک می‌شوند. تحت تاثیر تغییرات اقلیمی، جنگ و درگیری‌های نظامی و بحران کرونا میلیون‌ها نفر با خطر گرسنگی مفرط روبرو هستند. آمارهای جدید نشان می‌دهند که جمعیت در معرض خطر قحطی به ۴۵ میلیون نفر افزایش یافته است».

او افزود: «بهای سوخت، مواد غذایی و کود شیمیایی افزایش یافته و این عوامل بحران گرسنگی در کشورهایی نظیر افغانستان و کانون‌های قبلی بحران مثل یمن و سوریه را تشدید کرده است».

برنامه جهانی غذا در سرشماری و ارزیابی جدید خود در افغانستان به این نتیجه رسیده است که حدود ۲۳ میلیون نفر در این کشور برای تامین معیشت خود به کمک‌های خارجی نیاز دارند.

این نهاد می‌گوید که با کمک سایر نهادهای امدادرسان و بشردوست هر آن‌چه که در توان دارد برای افزایش کمک به میلیون‌ها نفر که در معرض خطر گرسنگی هستند انجام می‌دهد ولی منابع فعلی برای ارائه کمک به تمامی افراد محتاج کافی نیست.

طبق ارزیابی‌های این نهاد بودجه لازم برای مقابله با خطر گرسنگی در سراسر جهان که اوایل سال میلادی جاری حدود ۶.۶ میلیارد دلار بود به بیش از هفت میلیارد دلار افزایش یافته است.

دوید بیسلی افزود: «با توجه به افزایش قابل ملاحظه هزینه کمک‌های بشردوستانه، ما برای کمک به خانواده‌هایی که طی یکسال اخیر تمامی پس‌انداز و منابع خود را مصرف کرده‌اند و اکنون با گرسنگی مطلق روبرو هستند به بودجه بیشتری نیاز داریم».

برنامه جهانی غذا می‌گوید خانواده‌هایی که با ناامنی شدید مواد غذایی روبرو هستند «برای گریز از گرسنگی ناگریزند به گزینه‌های رقت‌بار و وحشتناکی روی بياورند».

تحقیقات و نظرسنجی‌های این نهاد در ۴۳ کشور مختلف نشان می‌دهد که این خانواده‌ها ناگریزند بسیاری از مواد غذایی را از سفره خود حذف کرده و فقط یک بار در روز غذا می‌خورند. در برخی موارد والدین برای سیر کردن شکم فرزندان‌شان مجبورند گرسنه بمانند.

به عنوان نمونه در برخی از مناطق ماداگاسگار که قحطی و گرسنگی از مدت‌ها پیش به یک واقعیت بدل شده است مردم برای سیر کردن خود ملخ، برگ درختان، گیاه‌های وحشی و کاکتوس می‌خورند.

بر اساس گزارش سایت سازمان ملل/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG