لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۵

کلاب هاوس؛ اپلیکیشنی برای صداها 


یک تیم ۹ نفره در سانفرانسیسکو، این روزها نام داغ دنیای تکنولوژی هستند. پلتفرم آنها کلاب هاوس، بیشترین سرعت رشد را در دنیای فناوری دارد و توانسته در کمتر از یک سال یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شود. آن هم وقتی هنوز تنها نسخه بتای آن در دسترس است و فقط کاربران آیفون می‌توانند از آن استفاده کنند.

کلاب هاوس که در ماه دسامبر (حدود دو ماه پیش) ۶۰۰ هزار عضو داشت به نوشته سایت بک‌لینکو حالا شش میلیون عضو دارد.

این رسانه اجتماعی جدید برای ارتباط تنها به صدا وابسته است. هیچ ارتباط متنی در آن وجود ندارد، البته به غیر از صفحه پروفایل، و هنوز به دنیا نیامده زبان خودش را تولید کرده است.

برای اینکه الان به این شبکه دسترسی پیدا کنید، فعلاً راهی جز صبر کردن ندارید. هر عضو می‌تواند تعداد معدودی دعوتنامه برای دوستانش بفرستد. برای همین بلیت ورود به این رسانه اجتماعی این روزها خودش نایاب شده است.

در عین حال این روش به گرمی بازارش هم کمک کرده است. چون افراد معروف با راحتی بیشتری در اتاق‌هایش رفت و آمد می‌کنند و خیلی پیش می‌آید که در یک اتاق کوچک با موسیقیدان، هنرپیشه، صاحب شرکت یا روشنفکر مورد علاقه‌تان وارد گفت‌وگو شوید و ساعت‌ها در مورد علاقه‌مندی‌هایتان حرف بزنید.

مثلاً در یک اتاق شب را تا صبح با دد ماوس، دی‌جی معروف این روزها، درباره موسیقی گپ بزنید و بعد وارد اتاقی شوید که ایلان ماسک مؤسس تسلا، درباره داج کوین، رمزارز فرضی، یا سفر به مریخ سخنرانی می‌کند یا مارک زاکربرگ مؤسس فیس‌بوک حضور دارد.

فضای اپلیکیشن چگونه است؟

ساختار کلاب هاوس به صدا وابسته است. می‌توانید اتاق‌هایی خصوصی با دوستان‌تان یا عمومی با همه حاضران در اپلیکیشن تشکیل دهید. می‌توانید وقتی در اتاقی موضوعی جالب می‌شنوید دوستانتان را دعوت یا به اصطلاح پینگ کنید یا دستتان را بالا ببرید و از گردانندگان اتاق بخواهید شما را به صحنه (استیج) ببرند تا سوال بپرسید. خروج از اتاق هم ساده است با فشار یک دکمه می‌توانید بدون سر و صدا اتاق را ترک کنید.

هر کسی می‌تواند اتاق خودش را راه بیندازد و دیگران را هم به گردانندگان اتاق تبدیل کند. گردانندگان در حقیقت قدرت بستن میکروفون‌ها یا برگرداندن افراد روی صحنه به میان شنونده‌ها یا گزارش ترول‌ها را دارند.

انقلابی در پول‌سازی در رسانه‌های مجازی

هر چند هنوز کلاب هاوس دقیقاً مشخص نکرده پولسازی‌اش از چه راهی خواهد بود اما یک چیز مشخص است: به دنبال راهی است که تولیدکنندگان محتوا بتوانند درآمدزایی کنند و به قول معروف تأثیرگذاران (اینفلوئنسرها) اسیر آگهی‌های پشت پرده نشوند.

این می‌تواند به تنهایی تحول بزرگی در نگاه رسانه‌های مجازی به پول‌سازی ایجاد کند؛ تحولی که مدت‌هاست بسیاری در دنیای فناوری خواهان آنند. یکی از روش‌های پول‌سازی که از آن صحبت می‌شود امکان بلیت‌فروشی برای اتاق‌هایی است که محبوبند.

اما جدا از این بلیت‌فروشی و حرف‌ها درباره پول‌سازی، بسیاری از افرادی که از روزهای اول وارد این فضا شده‌اند از این می‌گویند که همواره اتاق‌های مجانی هم خواهند داشت تا گردش اطلاعات و دانش از متخصصان بزرگ حوزه‌های مختلف، که نقطه قوت بزرگ این اپلیکیشن بوده از بین نرود.

تنوع در کلاب هاوس

کلاب هاوس در اوج اعتراض‌های طرفداران حقوق سیاهان در آمریکا، موج اول کاربرانش را وارد کرد. در نتیجه نگاهی آگاهانه وجود داشت که افرادی که به شبکه دعوت می‌شوند با پیشینه‌های فرهنگی، نژادی، قومی، مذهبی و فکری متنوع باشند. ایرانی‌ها و افغان‌ها هم حضور پررنگی در این برنامه کاربردی دارند. از ایرانی‌های یهودی مقیم آمریکا گرفته تا کسانی که از ایران وارد شده‌اند.

همین تنوع باعث شده بحث‌های متفاوت و جالبی در این فضا شکل بگیرد. از جمله بحث‌های مربوط به اقلیت‌ها و حقوق بشر. در عین حال هفته‌ای یک بار، یکشنبه‌ها، مجمع عمومی برگزار می‌شود و مؤسسان به سؤال‌های کاربران درباره این رسانه و آینده‌اش جواب می‌دهد.

آمده است که بماند؟

سرعت رشد کلاب هاوس نشان می‌دهد این شبکه آمده است که بماند. هرچند پیشتر از آن اپلیکیشن‌های دیگری هم بودند که بر محور ارتباط صوتی کار می‌کردند اما سادگی فضای کاربری و راحت بودن استفاده از آن باعث شده کاربران بیشتری به آن روی بیاورند.

به تازگی کلاب هاوس درهایش را به روی کشورها و زبان‌های بیشتری باز کرده است و در اتاق‌های مختلف می‌توان ژاپنی، ایتالیایی، سوئدی، عربی و … شنید و با مردم کشورهای مختلف یا به زبانی مشترک حرف زد یا به کمک افرادی که هر دو زبان را بلدند با ترجمه ارتباط برقرار کرد.

شاید همین ارتباط گسترده با دنیا بود که دولت چین را واداشت که خیلی سریع دسترسی به آن را محدود کند. با این حال چینی‌های زیادی همچنان سعی می‌کنند با کمک وی پی ان وارد شوند.

کلاب هاوس در همین عمر کوتاهش بحث‌های زیادی را برانگیخته؛ از اینکه مرزهای حریم خصوصی کجاست تا دعوا بر سر آینده رمزارز. اینها همه یک چیز را ثابت می‌کند: صدای تحول می‌آید.

XS
SM
MD
LG