لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

«جلیقه زردها» برای پنجمین هفته متوالی در فرانسه به خیابان آمدند


حضور پلیس در خیابان‌های پاریس
حضور پلیس در خیابان‌های پاریس

هزاران تن از «جلیقه زردها» روز شنبه برای پنجمین آخر هفته متوالی در اعتراض به دولت امانوئل مکرون در نقاط مختلف فرانسه دست به تظاهرات زدند.

دولت فرانسه پیش از این از مردم خواسته بود که با توجه به حادثه مرگبار تیراندازی در بازار کریسمس استراسبورگ از تظاهرات خودداری کنند، اما این امر مانع ادامه اعتراضات نشد.

حادثه تیراندازی استراسبورگ به کشته شدن حداقل سه نفر انجامید. مظنون اصلی این حادثه نیز دو روز بعد در عملیات پلیس فرانسه کشته شد.

براساس اعلام وزارت کشور فرانسه، حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر روز شنبه در کل کشور فرانسه تظاهرات کرده‌اند که این آمار به نسبت هفته گذشته تقریبا نصف شده است.

پلیس پاریس نیز شمار معترضان در پایتخت را کمتر از سه هزار نفر برآورد کرده است. اعتراضات روز شنبه گرچه تاکنون مسالمت‌آمیز بوده اما تاکنون ۴۶ نفر در این ارتباط بازداشت شده‌اند که باز در مقایسه با هفته گذشته این آمار کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است. شنبه گذشته ۳۳۵ نفر در کل فرانسه بازداشت شدند.

به گفته وزارت کشور فرانسه، روز شنبه ۶۹ هزار نیروی پلیس در شهرهای مختلف مستقر شده‌اند از جله تولوز، بوردو و سنت اتین که به نسبت هفته گذشته شمار نیروهای پلیس در آنجا افزایش یافته است.

نیروهای پلیس پاریس نیز برای جلوگیری از وقوع دوباره خشونت‌ها در شهر مستقر شده‌اند در حالی که بسیاری از فروشگاه‌ها این هفته درها را به روی مشتریان بازار کریسمس بازگذاشته‌اند.

یک روز قبل از این امانوئل مکرون خواستار بازگشت آرامش به فرانسه شده بود. رئیس جمهور فرانسه در دیدار با رهبران اتحادیه اروپا گفته است: «فرانسه نیاز دارد که به آرامش، نظم و شرایط عادی بازگردد.»

«جلیقه زردها» از پنج هفته پیش و ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات سوخت تجمعاتی را برگزار کردند اما رفته رفته خواسته‌های آنان گسترش یافت تا جایی که آنها کناره‌گیری امانوئل مکرون را خواستار شدند.

آقای مکرون روز دوشنبه در نطقی تلویزیونی وعده داد که حداقل دستمزدها در فرانسه را افزایش خواهد داد و مالیات بازنشستگان نیز کاهش می‌یابد.

منبع: فرانس ۲۴، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG