لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

نخست وزیر یمن برکنار شد


احمد بن داغر نخست وزیر برکنار شده یمن.
احمد بن داغر نخست وزیر برکنار شده یمن.

عبدربه منصور هادی،رئیس جمهوری یمن، دوشنبه ۲۳ مهرماه در بیانیه‌ای از برکناری احمد بن دغر، نخست وزیر یمن، به دلیل ناتوانی در حل بحران اقتصادی در این کشور جنگ زده، خبر داد.

به گزارش رویترز در این بیانیه آمده است: معین عبدالمالک سعید به عنوان نخست وزیر منصوب شده است و تحقیق در خصوص قصور و اهمال کابینه احمد بن دغر ادامه می‌یابد.

طبق این گزارش، یمن که از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ است، یکی از فقیرترین کشورهای عربی محسوب می شود که در نتیجه جنگ، سه چهارم جمعیت ۲۲ میلیونی آن نیازمند کمک هستند و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز در معرض قحطی قرار دارند.

بخشی از شمال یمن و صنعا، پایتخت این کشور در تصرف شبه نظامیان شیعه حوثی است. این در حالی است که نیروهای دولتی مورد حمایت عربستان و امارات به همراه جدایی طلبان یمنی جنوب این کشور را در کنترل دارند.

در بیانیه رئیس جمهوری یمن آمده است: احمد بن دغر به دلیل اهمال و قصور در مسائل اقتصادی و ارائه خدمات اداری از کار برکنار شد.

معین عبدالمالک سعید پیشتر وزیر خدمات عمومی کابینه دولت احمد بن داغر بود. این وزارت خانه از سال گذشته در عربستان سعودی مستقر شده است.

رویترز می‌گوید، احمد بن دغر طی ماههای اخیر با جدایی طلبان یمنی مورد حمایت امارات متحده عربی دچار اختلاف شدید شده بود.

طبق این گزارش، اکثر جمعیت یمنی‌ها در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها ساکن هستند، این در حالی است که دولت عبدربه منصور هادی بخشی های از جنوب را در کنترل دارد.

گزارش ها حاکی است که ریال، واحد پول یمن، از زمان آغاز جنگ در این کشور نیمی از ارزش خود را از دست داده است. تلاش دولت یمن برای مقابله با سقوط ارزش پول ملی تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن، پیشتر گفته بود سازمان ملل به دنبال یک برنامه اضطراری برای کمک به اقتصاد یمن است.

به گفته سازمان ملل متحد در طول جنگ یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG