لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

هشدار سازمان ملل نسبت به احتمال وقوع بدترین قحطی قرن در یمن


سازمان ملل متحد با ذکر این‌که ۱۳ میلیون نفر در یمن در معرض قحطی قرار دارند، هشدار داد ادامه جنگ در یمن می‌تواند به وقوع بدترین قحطی یک قرن اخیر جهان بیانجامد.

این سازمان همچنین از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی خواسته حملات هوایی خود را که منجر به کشته شدن غیرنظامیان یمنی می‌شود، متوقف کند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در یمن در سال ۲۰۱۵ ائتلاف عربی به رهبری ریاض علیه شورشیان حوثی که تحت حمایت ایران قرار دارد، وارد عمل شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید در این درگیری‌ها تاکنون دست‌کم ۱۰ هزار نفر جان باخته‌اند و آنچه در یمن می‌گذرد، یکی از بدترین شرایط بحرانی جهان است.

لیزا گرانده، نماینده سازمان ملل متحد در یمن، به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته که برای بسیاری از ما وقوع قحطی در اتیوپی، منطقه بنگال و بخش‌هایی از اتحاد جماهیر شوروی سابق در قرن ۲۱ غیرقابل باور بود.

به گفته گرانده «خیلی از ما مطمئن بودیم که این اتفاق‌ها دیگر تکرار نخواهد شد، اما بار دیگر مقابل چشمان ما در یمن در حال وقوع است.»

نماینده سازمان ملل ضمن اعلام شمار ۱۲ تا ۱۳ میلیونی افراد «بی‌گناهی» که در یمن در معرض قحطی قرار دارند، آنچه در این کشور می‌گذرد را «شرم‌آور» توصیف کرد.

وی خواستار تلاش جهانی برای کمک به شهروندان یمنی و پایان جنگ داخلی در این کشور شد و همچون سایر فعالان حقوق بشر و سازمان ملل، حمله روز گذشته ائتلاف عربی به رهبری عربستان به شورشیان شیعه در بندر حدیده را که منجر به مرگ ۱۵ نفر شد، محکوم کرد.

شورشیان حوثی تصاویر این حمله را منتشر کرده‌اند و از زخمی‌شدن ۲۰ تن که بیشتر آنها زن و کودک بوده‌اند، بر اثر این حملات نیز خبر داده‌اند.

نماینده سازمان ملل در یمن با اشاره به این حملات گفته که گروه‌های درگیر در این کشور، بر اساس قوانین بشردوستانه موظف به رعایت احتیاط در اقدامات خود بر اساس میزان جمعیت و منطقه هستند و باید از هیچ اقدامی برای محافظت از جان غیرنظامیان فروگذار نکنند، «نه اینکه به آنها آسیب بزنند، زخمی‌شان کنند و یا آنها را بکشند.»

بندر حدیده که مرکز اصلی ورود کمک‌های سازمان ملل و دیگر کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن است، به محل اصلی درگیری میان شیعیان حوثی و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی تبدیل شده است.

آن‌طور که سازمان ملل اعلام کرده از ماه ژوئن تاکنون، بیش از ۱۷۰ نفر در این منطقه، کشته و دست‌کم ۱۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند. ۴۲۵ هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد روز ۱۹ مهر نیز از عربستان سعودی خواسته بود بلادرنگ حملات هوایی مرگبار علیه اهداف غیرنظامی در یمن را متوقف کرده و مقامات مسئول تلفات غیرقانونی کودکان را محاکمه کند.

بریتانیا و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اسلحه می‌فروشند و اطلاعات امنیتی می‌دهند.

عربستان سعودی به تازگی به کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد اعلام کرده که تلاش می‌کند اشتباهات در هدف‌گیری نیروهای ائتلاف را تصحیح کند ولی منتقدان تضمین‌های این کشور را باور نمی‌کنند.

کمیته حقوق کودک متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل در نتیجه تحقیقات خود ضمن اشاره به بیانیه عربستان گفته با این حال «مرگ، نقض عضو و یتیم شدن کودکان یمنی ادامه دارد.»

این کمیته می‌افزاید تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن به اهداف غیرنظامی از جمله منازل مسکونی، مدارس، مزارع، بیمارستان‌ها، بازارها و حتی مراسم عروسی حمله می‌کنند که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

منابع: شبکه جهانی بی‌بی‌سی و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG