لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

رویترز: نام ائتلاف عربستان در فهرست سیاه سازمان ملل برای کشتار کودکان


عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل، در واکنشی اولیه گفته است که «هیچ توجیهی» برای گنجاندن نام عربستان در فهرست سیاه وجود ندارد.
عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل، در واکنشی اولیه گفته است که «هیچ توجیهی» برای گنجاندن نام عربستان در فهرست سیاه وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۱ مهرماه، در گزارشی خبر داد که سازمان ملل نام عربستان سعودی را در پیش‌نویس فهرست سیاه خود از عوامل کشتار کودکان در یمن گنجانده است.

گزارش مذکور که هنوز در حد پیش‌نویس و محرمانه است باید به تایید دبیرکل سازمان ملل برسد و امکان تغییر در آن نیز هست.

گزارشی که رویترز می‌گوید رؤیت کرده قرار است در ماه جاری، اکتبر، به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم شده و در روز ۳۱ اکتبر در میان ۱۵ عضو این شورا به بحث گذاشته شود.

سال گذشته همین گزارش در زمان دبیرکلی بان گی‌مون نیز تهیه شده بود، اما در پی حذف نام عربستان سعودی از این فهرست سیاه، جنجالی به پا شد و چندین سازمان مدافع حقوق بشر و حقوق کودکان، سازمان ملل را به سیاسی‌کاری متهم کردند.

در گزارش پیشین که در خردادماه سال ۹۵ ارائه شد، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی مسئول ۶۰ درصد از کودکان کشته و زخمی شده در یمن طی سال پیش از آن شناخته شده بود.

در آن گزارش تاکید شده بود که در جریان حملات این ائتلاف ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

اما تنها چند روز پس از انتشار این گزارش سخنگوی این سازمان در اواسط خردادماه اعلام کرد که نام ائتلاف از این فهرست حذف شده تا بررسی‌های بیشتری درباره آن انجام شود.

به دنبال این رخداد، سازمان دیدبان حقوق بشر با انتقاد شدید از بان گی‌مون، دبیرکل سازمان متحد، وی را به «تقلب سیاسی» متهم کرده و گفت که او در پی اعتراض عربستان سعودی دست به چنین اقدامی زده و ناگهانی تغییر موضع داده است.

حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که برای جلوگیری از اتفاق سال گذشته فهرست سیاه به دو بخش تقسیم شده است: گروه یا گروه‌هایی که برای بهبود وضعیت کودکان تلاش کرده و دست به اقداماتی زده‌اند و گروه‌هایی که هیچ تلاشی نکرده‌اند.

نام عربستان سعودی در گروه اول از این فهرست سیاه گنجانده شده است.

در این فهرست سیاه که ضمیمه گزارشی کامل از وضع کودکان در مناطق جنگی است همچنین از حوثی‌های شیعه‌مذهب یمن، نیروهای دولتی این کشور، شبه‌نظامیان طرفدار دولت و گروه القاعده نام برده شده است.

حوثی‌های شیعه که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند در سال ۲۰۱۴ در کنار نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین، پایتخت یمن را به تصرف خود درآوردند.

این اقدام باعث آغاز درگیری‌هایی در این کشور شد که هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون جان بیش از ۸۵۰۰ نفر را گرفته و نزدیک به ۵۰ هزار نفر را روانه بیمارستان‌ها کرده است.

چند ماه بعد یعنی در ژانویه سال ۲۰۱۵ رئیس جمهور وقت یمن یعنی عبدربه منصور هادی از پایتخت گریخت و به دومین شهر بزرگ یمن، عدن، رفت و این شهر را به عنوان «پایتخت موقت» معرفی کرد.

یک سال بعد عربستان سعودی در مقام حامی رئیس‌جمهوری مخلوع یمن ائتلافی تشکیل داد و پا به میدان جنگ با حوثی‌ها گذاشت که هنوز از پایان آن نشانی در دست نیست.

گزارش مذکور را نماینده سازمان ملل در امور کودکان و جنگ تهیه و به نام آنتونیو گوترش ارسال کرده است.

آن طور که رویترز در گزارش خود می‌نویسد، انتشار گزارش سازمان ملل با نام عربستان سعودی هیچ اقدام تنبیهی در پی نخواهد داشت، بلکه نام بردن از طرف‌های درگیر «با این امید انجام می‌شود که شاید باعث شود اقداماتی برای حفاظت و حمایت از کودکان در پیش گیرند».

بنا بر پیش‌نویس اولیه این گزارش، به گفته رویترز، در سال ۲۰۱۶ ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی مسئول ۶۸۳ مورد مرگ و مجروحیت برای کودکان بوده است.

از این میان نیمی از کودکان کشته و بقیه زخمی و مجروح شده‌اند.

XS
SM
MD
LG