لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

«درگیری شدید» بین نیروهای دولتی یمن و جدایی طلبان جنوب در استان شبوه


نیروهای جدایی طلب جنوب به هنگام تصرف پادگان و نهادهای دولتی در عدن.
نیروهای جدایی طلب جنوب به هنگام تصرف پادگان و نهادهای دولتی در عدن.

مقام‌های محلی و شاهدان عینی گفته‌اند، شامگاه پنجشنبه ۳۱ مرداد درگیری‌های شدیدی بین نیروهای وفادار به دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن و نیروهای «شورای انتقالی جنوب» در استان نفت خیز شبوه یمن روی داده است.

به گزارش رویترز، شماری در این درگیری‌ها کشته و زخمی شدند و جنگ خیابانی در مناطق مرکزی شهر عتق، مرکز استان شبوه، بین نیروهای دولتی جدایی طلبان جنوب یمن در جریان است.

نیروهای وفادار به دولت عبدربه منصور هادی از حمایت عربستان برخوردارند و امارات متحده عربی هم از جدایی طلبان جنوب یمن حمایت می‌کند.

شبکه العربیه به نقل خبرنگاران خود می‌گوید، شبه نظامیان وابسته به «شورای انتقالی جنوب» در حال نبرد با تیپ ۲۱ زرهی در خیابان عتق هستند و درگیری‌هایی هم در نزدیکی فرودگاه عتق روی داده است.

برخی گزارش‌ها هم حاکی است که جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان بر فراز عتق پرواز کرده،اما حمله‌ای انجام نداده‌اند.

منابع مطلع هم گفته‌اند درگیری در استان شبوه زمانی آغاز شد که شبه نظامیان «شورای انتقالی جنوب» از نیروهای دولتی خواسته‌اند تا به صورت مسالمت مواضع خود در استان شبوه تخلیه کنند، اما نیروهای دولتی از پذیرش این درخواست خودداری کردند.

در همین حال، دولت عبدربه منصور هادی از دولت امارات متحده عربی خواسته به حمایت از شبه نظامیان «شورای انتقالی جنوب» پایان دهد. ولی امارات هرگونه حمایت از «شورای انتقالی جنوب» را رد کرده است.

از سوی دیگر هیاتی از اعضای «شورای انتقالی جنوب» یمن برای مذاکره با مقام‌های عربستان سعودی و همچنین مقامات دولت عبدربه منصور هادی به جده در عربستان سفر کرده است.

اما دولت منصور هادی اعلام کرده است که تا زمانی که جدایی طلبان جنوب مواضع تصرف شده خود را ترک نکنند در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

نیروهای دولت قانونی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی و نیروهای شورای انتقالی جنوب بخشی از ائتلافی در یمن هستند که با شبه نظامیان حوثی که کنترل پایتخت یمن را در اختیار دارند، می‌جنگند.

نیروهای دولت قانونی یمن و جدایی طلبان جنوب چند هفته پیش در عدن درگیر شدند و نیروهای شورای انتقالی جنوب توانستند ساختمان‌ها و پایگاه نظامی دولت یمن در عدن را تصرف کردند.

جدایی طلبان جنوب همچنین دو روز پیش توانستند مرکز استان ابین را تصرف کنند.

شورای انتقالی جنوب حمایت می‌شود اعلام کرده تا زمانی که افرادحزب اسلامگرای اصلاح، یکی از عناصر مهم دولت عبد ربه منصور هادی و سایر شمالی‌ها از قدرت در جنوب برکنار نشوند، کنترل عدن را واگذار نخواهد کرد.

این رویارویی اختلاف بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برجسته کرده است. ابوظبی در ماه ژوئن اعلام کرد حضور نظامی در یمن را کاهش خواهد داد ولی هنوز از هزاران شبه نظامی جنوبی که آنها را آموزش داده و مسلح کرده است حمایت می‌کند.

شورشیان جنوب پس از متهم کردن حزب اسلام‌گرای اصلاح به همدستی با حوثی‌ها در حملات اوایل ماه جاری به نیروهای جنوب، بندر عدن را تصرف کردند. امارات متحده عربی حزب اصلاح را شاخه‌ای از اخوان المسلمین می‌داند.

با استفاده از رویترز ، شبکه عربی العربیه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG