لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواستار تسهیل کمک‌رسانی به یمن شدند


اتحادیه اروپا و سازمان ملل ضمن استقبال از بازشدن شماری از گذرگاه‌های مرزی یمن از سوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، آن را «گامی در جهت درست» ولی ناکافی دانستند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲۰ آبان گزارش داد کریستوس استیلیانیدس، کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، خواستار اقدامات بیشتر در این زمینه شده است.

کریستوس استیلیانیدس خاطرنشان کرد «اتحادیه اروپا از ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان می‌خواهد نسبت به ازسرگیری فوری فعالیت‌ها و پروازهای سازمان ملل در بنادر حدیده و صلیف اقدام کرده و مرزهای زمینی را به روی کمک‌های بشردوستانه و لوازم اولیه بازرگانی باز کند.»

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، دوشنبه گذشته و در واکنش به حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض مرزهای یمن را مسدود کرد. این حمله موشکی توسط پدافند عربستان دفع شد.

بستن مرزهای یمن در حالی صورت گرفت که سازمان ملل هشدار داده بود مسدود کردن کامل راه‌های ارتباطی یمن می‌تواند زندگی میلیون‌ها تن را در یمن به مخاطره بیندازد. کشوری که در طول دو سال و نیم جنگ داخلی دست کم ۱۰ هزار نفر در آن کشته شده‌اند و ساکنان آن با قطحی و بیماری دست به گریبانند.

روز چهارشنبه بندر عدن در جنوب یمن که در کنترل دولت تحت حمایت نیروهای ائتلافی است، بازگشایی و یک روز بعد هم گذرگاه الوضیع در مرز مشترک یمن-عربستان باز شد.

به گفته کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، «تحویل اقلام حیاتی برای مردم یمن ضروری است و باید از سوی تمامی طرف‌های درگیر تسهیل شود.»

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که با وجود بازگشایی مرزهای عدن و الوضیع و به‌رغم نیاز شدید مردم یمن به اقلام امدادی سازمان ملل نیروهای ائتلاف همچنان از ورود این کالاها به این کشور جلوگیری می‌کنند.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک لوکاک، مدیر بخش کمک‌های سازمان ملل، در روزهای اخیر در گزارشی به شورای امنیت عدم رفع حصر یمن را موجب بروز «بزرگترین قحطی جهان از دهه‌ها قبل تاکنون» برشمرده که به گفته او «میلیون‌ها قربانی بر جای خواهد گذاشت».

خطری که کریستوس استیلیانیدس هم نسبت به آن هشدار داده است.

مدیر بخش کمک‌های سازمان ملل اضافه کرده که هنوز هیچ کمکی وارد بندر عدن نشده و بازگشایی گذرگاه الوضیع هم تأثیری بر تسهیل عملیات سازمان ملل ندارد.

وزیر حمل‌ونقل دولت یمن، مراد الحلیمی، گفته است که از روز یکشنبه دو فرودگاه یکی در عدن و دیگری در شهر سیئون در جنوب یمن بازگشایی می‌شوند.

رسانه‌های یمنی به نقل از این مقام دولتی گزارش دادند که یمنیا، خط هوایی ملی این کشور، پروازهایش از این فرودگاه‌ها را از سر خواهد گرفت.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، شورشی‌ها را به استفاده از محموله‌های امدادی به منظور قاچاق اسلحه متهم می‌کنند.

سازمان ملل یمن با توجه به نیاز ۱۷ میلیون تن از مردم یمن به آذوقه و در معرض قحطی قرار داشتن ۷ میلیون تن آنان، این کشور را از حیث بحران انسانی در رتبه اول درجه‌بندی کرده است.

XS
SM
MD
LG