لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

واکنش مقام‌های ایران به توئیت ترامپ و بولتون: آمریکا در سیاست خود بازنگری کند


محمد جواد ظریف (چپ) و بهرام قاسمی
محمد جواد ظریف (چپ) و بهرام قاسمی

وزیر و سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان مقامات آمریکا درباره چهل سالگی انقلاب بهمن ۵۷ و تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی را ناشی از «توهم»، «عکس العمل انفعالی و خصمانه» و «۴۰ سال شکست» سیاست‌های ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی دانسته و خواستار تغییر این سیاست‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، گفت که جان بولتون «از یک نوع توهم کاملا مزمن نسبت به ایران و ایرانیان رنج می‌برد».

وی تاکید کرد که آقای بولتن در «یک عکس العمل انفعالی و خصمانه » و « با زبان تلخ و بدون درک واقعیات» سعی کرده «با وعده‌های خام و تصورات خیالی مفری برای رهایی و توجیه تحلیل‌های غلط و پیش‌گویی‌های نا فرجام خود داشته باشد».

مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی جمهوری اسلامی را متهم کرده که به «تلاش خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک برای حمل بمب ادامه می‌دهد».

وی همچنین اعلام کرد که ایران «تحت سیطره آیت الله‌ها مرکز تروریسم در جهان است».

آقای بولتن خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفت که «تو به خاطر همه رجزخوانی‌هایت، برای همه تهدیدهایت علیه جان رئیس جمهور آمریکا، مسئول ارعاب مردم خودت و کل جهان هستی،فکر نمی کنم سالگرد‌های زیادی برایت باقی مانده باشد که جشن بگیری».

مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در چهلمین سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ به انتقاد از رژیم جمهوری اسلامی پرداخت و گفت که [جمهوری اسلامی] «چهل سال شکست بوده است».

وی که از منتقدان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران است در اواسط سال ۹۶ و زمانی که هنوز سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا را نداشت، در یک گردهمایی سازمان مجاهدین خلق گفته بود که پیش از سال ۲۰۱۹ رژیم جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد و «ما این اتفاق را در تهران جشن خواهیم گرفت».

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان جدید مشاور امنیت ملی آمریکا را ناشی از به گفته او، «بر باد رفتن» تمامی «توهمات و تخیلا‌ت خودساخته و القائات» آقای بولتون و سازمان مجاهدین خلق به دلیل « مراسم شکوهمند راهپیمایی چهلمین سالگرد انقلاب» دانست.

برخی از دیگر مقامات و رسانه‌های دولتی ایران نیز در روزهای اخیر چهل ساله شدن انقلاب بهمن ۵۷ را نشانه شکست اظهارات آقای بولتون ارزیابی کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز پیش از این این سخنان را نشانه «اشتباه محاسباتی» مقامات آمریکا درباره جمهوری اسلامی دانسته بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز در نخستین توئیت خود به زبان فارسی، نتیجه حکومت جمهوری اسلامی را «۴۰ سال فساد، سرکوب و ترور» توصیف کرده است.

آقای ترامپ نوشته است: «۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پاسخ به این توئیت در توئیتر خود نوشت: «۴۰ سال شکست از پذیرش این واقعیت که ایرانی‌ها هرگز تسلیم نخواهند شد. ۴۰ سال شکست از انطباق سیاست ایالات متحده با واقعیت. ۴۰ سال شکست در بی‌ثبات‌سازی ایران از طریق خون‌ریزی و هزینه کردن از خزانه مردم آمریکا؛ بعد از ۴۰ سال انتخاب‌های غلط، وقت آن است که رئیس جمهور آمریکا در سیاست شکست‌خورده ایالات متحده [ نسبت به ایران ] بازنگری کند».

پیش از این وزارت خارجه آمریکا نیز به مناسبت چهل سالگی انقلاب بهمن ۵۷، در رشته توئیتی با عنوان «چهل سال شکست» بخشی از اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب رسانه‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران، محدود کردن اینترنت و فساد در حکومت را یادآوری کرده بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در پیامی توئیتری کارنامه جمهوری اسلامی را «چهل سال شکست و ناکامی» توصیف کرده بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و صدا و سیما، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا /ا.م / خ
XS
SM
MD
LG