روحانی: اگر تلفن اوباما را جواب نمی‌دادم دستیابی به توافق اتمی سخت‌تر بود

سخنرانی حسن روحانی در وزارت خارجه در روز سه‌شنبه

رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه در یک سخنرانی در وزارت خارجه ایران گفت: « اگر وزیر امور خارجه ما با وزیر خارجه آمریکا تماس نگرفته بود و من تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا را پاسخ نداده بودم دستیابی به توافق هسته‌ای سخت‌تر بود».

حسن روحانی و باراک اوباما روز جمعه ۵ مهرماه ۹۲ در آخرين دقايق حضور آقای روحانی در نيويورک با يکديگر به صورت تلفنی صحبت کردند. این نخستین تماس روسای جمهوری ایران و آمریکا بعد از انقلاب در ایران در سال ۵۷ است.

علاوه بر مذاکره تلفنی روسای جمهور ايران و آمريکا، محمدجواد ظريف، وزيرامور خارجه ايران نيز روز پنجشنبه در حاشيه مذاکرات با وزرای خارجه گروه ۵+۱، با جان کری، وزير امور خارجه آمريکا مذاکره کرد.

پس از این اتفاقات رهبر جمهوری اسلامی گفت که از اقدامات دیپلماتیک مقامات دولت ایران در سفر نیویورک حمایت می‌کند، اما برخی از این اقدامات هم «به‌جا نبود».

حسن روحانی روز سه‌شنبه با حضور در وزارت خارجه ایران در جمع مدیران این وزارتخانه سخنرانی کرد. این اقدام آقای روحانی پس از تحریم محمد جواد ظریف انجام شده است.

رئیس‌جمهور ایران با تاکید بر اینکه «تصمیمات مهم» در سیاست خارجی را مقامات ارشد جمهوری اسلامی می‌گیرند نه دولت به تنهایی، در عین حال دلیل پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را شعار «تعامل سازنده با دنیا» دانست.

وی در این سخنرانی گفت: «در همه کشورهای دنیا تصمیم‌های مهم روابط خارجی و سیاست خارجی را نظام می‌گیرد که وابسته به ساز و کار قانون اساسی آن کشور، در یک نظام دولت این تصمیم را می‌گیرد در نظامی دیگر یک شورا یا مقامات ارشد آن کشور».

وی اضافه کرد: «ما نظرمان را به صراحت می‌گوییم، اما تصمیم‌گیری ساز و کاری مشخص دارد. وقتی نظام به تصمیمی رسید ما باید آنجا هم امین باشیم و با امانت تصمیم نظام را به دنیا اعلام کنیم».

آقای روحانی گفت: «ممکن است در شورای عالی امنیت ملی - که بنده هم به عنوان نماینده مردم ایران حضور دارم - جمع تصمیمی را اخذ می‌کند که بنده مخالف آن باشم، اما به عنوان نماینده آن شورا آن تصمیم را امضا می‌کنم».

وی تاکید کرد که «این دو گانگی نیست» و «اگر ساز و کار تصمیم‌گیری، تصمیمی را گرفت همه ما موظف هستیم آن را اجرا کنیم».

آقای روحانی در عین حال گفت که یک علت برای رای حامیانش به او در دو انتخابات ریاست‌جمهوری، شعارش درباره «تعامل سازنده با جهان» بوده است.

وی اضافه کرد: «تعامل سخت است و تقابل آسان است؛ روربروی همه دنیا صحبت کردند و فحاشی کردن آسان است».

آقای روحانی در حمایت از محمد جواد ظریف نیز گفت که او «یک نخبه و مجتهد سیاسی است».

وی اضافه کرد: «حالا برخی‌ها هستند درس در سیاست خواندند و تجربه دارند اما به مقام اجتهاد نرسیدند، ولی وزیر خارجه امروز ما مجتهد سیاسی است. علاوه بر تجریه و نخبگی و استعدادش مجتهد است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را مورد تحریم قرار داده است.

در روزهای گذشته تعدادی از چهره‌های اصول‌گرا و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی تحریم مواد جواد ظریف را نتیجه «مذاکره با آمریکا» دانسته‌اند.