هوک: استثنا یا معافیت نفتی دیگر در کار نیست

در پی اعلام تحریم‌های جدید علیه سپاه قدس ایران، برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرد که دیگر معافیتی برای خرید و فروش نفت توسط مشتریان ایران در کار نخواهد بود.

آقای هوک در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران تاکید کرد که تنها چیزی که از این پس ادامه خواهد یافت سیاست فشار حداکثری است و تحریم‌های جدید دیگر.

در قالب مذاکرات جدید با فرانسه، ایران خواستار معافیت برای صادرات دست‌کم ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز و دستیابی به پول آن شده است.

آمریکا از دوم ماه مه، اردیبهشت گذشته، معافیت نفتی به مشتریان ایران را متوقف کرد تا صادرات نفت جمهوری اسلامی را به صفر برساند.

برایان هوک روز چهارشنبه در توضیح این موضع خود گفت: «امروز تحریم اعلام کردیم. تحریم‌ها بیشتری هم در راه است. دیگر از این روشن‌تر نمی‌توانیم بگوییم که عزم ما برای کارزار فشار حداکثری جزم است و قرار نیست استثنا یا معافیتی به کسی بدهیم.»

اخیرا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پیشنهادی برای باز کردن اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری برای پوشش تجارت با ایران مطرح کرده و قرار است به زودی وزیر خارجه این کشور نیز برای جلب رضایت آمریکا راهی واشینگتن شود.

فرانسه هنوز به این اظهار نظر آقای هوک واکنش نشان نداده است.