دادگاه عالی بریتانیا به اجرای طرح دولت برای انتقال پناهجویان به روآندا رای داد

پناهجویان روز دوشنبه برای تجدید نظر بار دیگر به اینجا می‌آیند

یک قاضی در دادگاه عالی بریتانیا روز جمعه،‌ ۲۰ خردادماه، طرح دولت بوریس جانسون برای انتقال برخی از پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا را قانونی و قابل اجرا دانست.

دولت بریتانیا اعلام کرده از این پس شماری از پناهجویان مجردِ مرد در بریتانیا را برای زندگی و رسیدگی به پرونده‌شان به روآندا می‌فرستد. این تصمیم با مخالفت شدید آژانس پناهندگان سازمان ملل و چندین سازمان حقوق بشری مواجه شده است.

منتقدان این طرح می‌گویند سیاست پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، در این زمینه «غیرقانونی» است و به همین دلیل درخواست عدم اجرای این طرح را مطرح کرده‌اند که قرار است از هفته جاری آغاز شود.

با این حال روز جمعه دادگاه عالی بریتانیا این طرح را به دلیل داشتن «نفع عمومی» قابل اجرا دانست. قاضی حاضر نشد حکم عدم اجرای طرح را ثابت کند، اما به پناهجویان و وکلای آنها اجازه داد درخواست تجدید نظر کنند.

در حالی که خانم پاتل و بوریس جانسون، نخست وزیر، روز جمعه از حکم دادگاه استقبال کردند، روزنامه گاردین روز جمعه خبر داد که شاهزاده چارلز نیز به طور غیررسمی از این طرح ابراز ناخشنودی کرده و آن را «وحشتناک» توصیف کرده است.

روز چهاردهم ژوئن، یعنی فقط سه روز دیگر، قرار است حدود ۳۰ پناهجو به روآندا منتقل شوند و آنجا درخواست پناهندگی خود را ارائه کنند. این عده قرار است روز سه‌شنبه آینده با یک خط هوایی که دولت مشخصات آن را محرمانه نگه داشته به کیگالی، پایتخت روآندا، منتقل شوند.

هفته گذشته دادستان دادگاه مردمی آبان در نامه‌ای از وزیر کشور بریتانیا خواسته بود که از اخراج یک پلیس پناهجوی ایرانی که نامش در فهرست پرواز اول به روآندا است خودداری کند.

هنوز پاسخ وزارت کشور به این درخواست مشخص نیست، اما در گزارش‌ها آمده است که این وزارتخانه در انتقال سه پناهجو به روآندا تجدید نظر کرده است.