مجادله لفظی کم سابقه ایران و اسراییل در نشست آژانس

به گفته برخی ديپلمات ها، لفاظی تند و کم سابقه نمايندگان دو کشور اسراييل و ايران، نشان دهنده تنش های فزاينده خاورميانه است.

در یک مکالمه رودروی کم سابقه، نماینده اسراییل در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، نماینده ایران را که خواهان «اثبات ادعاها از راه بازرسی» بود، به «دروغ گویی» متهم کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام های سازمان ملل، در جلسه آژانس بين المللی انرژی اتمی که با شرکت ۱۴۸ کشور عضو برگزار شد، گفتند که هيچ خاطره ای از رويارويی مستقيم ميان دو کشور ايران و اسراييل در جلسات پيشين ندارند.


به گفته برخی ديپلمات ها، لفاظی تند و کم سابقه نمايندگان دو کشور اسراييل و ايران، نشان دهنده تنش های فزاينده خاورميانه است.


در اين جلسه ابتدا علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت که اهود المرت، نخست وزير اسراييل سال گذشته تاييد کرده است که اسراييل سلاح های هسته ای در اختيار دارد.


به نوشته آسوشيتدپرس، چنين نقل قولی از نخست وزير اسراييل، پيش از اين از سوی نمايندگان برخی کشورهای عربی نيز در آژانس بين المللی انرژی هسته ای مطرح شده است، اما آقای المرت اين نقل قول را تکذيب کرده و می گويد از سخنانش «سوء تعبیر» شده است.


نماينده ايران در آژانس در ادامه اظهاراتش، از آنچه «سکوت مداوم آمريکا در قبال بی رحمی ها، خشونت ها، خونريزی ها و نقض بيش از ۳۰ قطعنامه شورای امنيت توسط اسراييل» می خواند نيز انتقاد کرد.


علی اصغر سلطانيه گفت: «اين نکته ای تاريک و شرم آور در تاريخ سازمان ملل، آژانس بين المللی انرژی اتمی و به طور کلی در عصر مدرن است.»

در پاسخ، اسراييل ميکاييلی، نماينده اسراييل در آژانس با اشاره به «نقل از اهود المرت درباره تسليحات هسته ای اسراييل» گفت: «برخی سخنرانان قبلی به دروغ گويی ها ادامه می دهند.»


آقای ميکاييلی افزود : «آنانی که خواستار حذف اسراييل هستند، هنگام انتقاد از سياست های اسراييل که هدفش دفاع از موجوديت اين کشوراست، جايگاه اخلاقی ندارند.»

در اين هنگام، علی اصغر سلطانيه از آژانس بين المللی انرژی هسته ای خواست تا با فرستادن بازرس، «نشان دهد که چه کسی حقيقت را می گويد.»


به نوشته خبرگزاری آسوشيتدپرس به نظر می رسد که سخنان تند و مشابه ايران و برخی کشورهای عربی، نشان دهنده نارضايتی عميق آنها از تصويب نشدن قطعنامه ای رسمی عليه فعاليت های هسته ای اسراييل در کنفرانس «تهديد و توانايی های هسته ای اسراييل» است.


اسراييل هيچ گاه داشتن سلاح هسته ای را تاييد يا تکذيب نکرده است، اما در عين حال اين کشور همانند پاکستان و هند که سلاح هسته ای توليد کردند، از امضای پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای – NPT – خودداری کرده است.

اين قطعنامه با مخالفت اتحاديه اروپا، ايالات متحده آمريکا و ديگر کشورهای غربی رو به رو شده بود.

اسراييل هيچ گاه داشتن سلاح هسته ای را تاييد يا تکذيب نکرده است، اما در عين حال اين کشور همانند پاکستان و هند که سلاح هسته ای توليد کردند، از امضای پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای – NPT – خودداری کرده است.


گمانه زنی ها درباره برنامه هسته ای اسراييل از سال ۱۹۸۶ ابعادی جهانی به خود گرفت، چرا که در اين سال يکی از متخصصان هسته ای اسراييل به نام مردخای فعنونو، جزئياتی از برنامه «تسليحات هسته ای» اسراييل را برای رسانه های بريتانيايی فاش کرد.


گفته های او که پس از اين افشاگری ها، ۱۴ سال در اسراييل زندانی شد، به همراه ديگر اطلاعاتی که از برنامه هسته ای اسراييل درز کرده بود، موجب شد تا برخی سياستمدارن عمدتا منتقد اسراييل، اين کشور را مجهز به بمب هسته ای توصيف کنند.


اظهارات سال گذشته اهود المرت در مصاحبه ای با يک تلويزيون آلمانی، به شکل گسترده ای درجهان به عنوان تاييد در اختيار داشتن سلاح هسته ای از سوی اسراييل تعبير شد. آقای المرت فورا اعلام کرد که سخنانش مورد سوء تفاهم قرار گرفته است.


پيشتر صفوان غانم سفير سوريه در آژانس بين المللی انرژی اتمی از سازمان ملل و ديگر حاميان اسراييل به خاطرعدم پشتيبانی از کشورهای عرب و تلاش هايشان برای روشن کردن برنامه های هسته ای اسراييل ، انتقاد کرده بود.


در نشست روز پنج شنبه، قطعنامه ای که با هدف مجبور ساختن اسراييل به پذيرش بازرسی های هسته ای تهيه شده بود، تصويب نشد.


در زمان رای گيری برای تصويب اين قطعنامه، به شکلی غيرمعمول، نمايندگان ۴۷ کشور غايب بودند. به نوشته آسوشيتدپرس، چنين اتفاقی در ۱۶ سال گذشته، برای دومين بار رخ داده است.