لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

تاکيد آمریکا بر تصویب سومين قطعنامه علیه ایران


نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، گفت که واشينگتن «ديپلماسی صلح آميز» را پيگيری کرده است و از ايران خواست که با جامعه جهانی همکاری کند.
نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، گفت که واشينگتن «ديپلماسی صلح آميز» را پيگيری کرده است و از ايران خواست که با جامعه جهانی همکاری کند.

نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه یيست و هشتم شهريور، از اعضای شورای امنيت سازمان ملل و متحدان آمريکا خواست که کمک کنند تا سومين قطعنامه تحريم ايران به دليل متوقف نکردن غنی سازی اورانيوم، تصويب شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نيکلاس برنز گفت که واشينگتن «ديپلماسی صلح آميز» را پيگيری کرده است و از ايران خواست که با جامعه جهانی همکاری کند.


در همين حال وی تاکيد کرد: «مسئوليت با طرف ايرانی است تا راه مذاکره را انتخاب کند.»


وی در يک کنفرانس خبری در آنکارا، پايتخت ترکيه گفت: «ما در تلاش هستيم تا بار ديگر ايران را تحريم کنيم و بسيار اميدواريم که روسيه، چين و ديگر کشورها در شورای امنيت از ما حمايت کنند.»


وی اضافه کرد که در حال حاضر، بريتانيا و فرانسه به عنوان دو عضو دائمی شورای امنيت، از تصويب سومين قطعنامه تحريم ايران حمايت کرده اند.


به گزارش آسوشيتدپرس، در اظهارات روز سه شنبه سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نشانه هايی از مخالفت اين کشور با تصويب قطعنامه ای جديد عليه ايران ديده می شد. آقای لاوروف ابراز اميدواری کرد که توافق ايران و آژانس، به حل پرونده هسته ای ايران کمک کند.



  • «ما معتقديم شورای امنيت نبايد تحت فشار قرار بگيرد که خارج از چارچوب آژانس بين المللی انرژی هسته ای عمل کند.»
سرگئی لاوروف

آقای لاوروف ضمن هشدار درباره «اقدام نظامی عليه ايران» و «تحريم های غيرضروری علیه تهران» گفت: «ما معتقديم شورای امنيت نبايد تحت فشار قرار بگيرد که خارج از چارچوب آژانس بين المللی انرژی هسته ای عمل کند.»


نمايندگان گروه ۱+۵ که شامل اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان است، روز جمعه هفته جاری در واشينگتن جمع خواهند شد تا درباره احتمال افزايش تحريم های ايران رايزنی کنند.


اين در حالی است که به گفته شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، اين کشور در حال حاضر مشغول تهيه پيش نويس سومين قطعنامه ای است که قرار است در شورای امنيت، عليه ايران تصويب شود.


موافقت آلمان با تحريم های بيشتر


همزمان با افزايش دور تازه اظهارنظرها درباره احتمال تحريم ايران، يک مقام عالی رتبه در وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که اين کشور، خود را برای اعمال تحريم های شديدتر عليه تهران آماده کرده است.


گرنوت ارلر، معاون وزير امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در مصاحبه ای به خبرگزاری آلمان،dpa، گفت: «تا زمانی که ايران از خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم سرباز می زند، فشارها (بر تهران) بايد برقرار باشند.»


وی تصريح کرد که آلمان «به همراه شرکای خود» در حال رايزنی برای افزايش تحريم ها عليه ايران است.
در روز جمعه هفته گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته بود که در صورت همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، افزايش تحريم های ايران، ضرورتی نخواهد داشت.


مخالفت مصر با حمله نظامی


روز چهارشنبه دولت مصر در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درباره احتمال حمله به ایران، اعلام کرد که با هرگونه اقدام نظامی عليه ايران به دليل برنامه هسته ای اين کشور، مخالف است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد ابوغيط، وزير امور خارجه مصر در يک کنفرانس خبری در قاهره گفت: «مصر با حل مساله هسته ای ايرانيان از راههای خشونت بار يا اقدام نظامی، کاملا مخالف است.»



  • «مصر با حل مساله هسته ای ايرانيان از راههای خشونت بار يا اقدام نظامی، کاملا مخالف است.»
وزیر امورخارجه مصر

به گفته وی، دولت مصر که از سال ۱۹۸۰ ميلادی، رابطه رسمی ديپلماتيک با جمهوری اسلامی ايران ندارد، خواهان «تضمين حق ايران برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای است.»


روز چهارشنبه وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که هیچ گونه طرحی برای حمله به ایران ندارد.


اروه مورن، وزير دفاع فرانسه در يک مصاحبه تلويزيونی، گمانه زنی ها درباره درگيری نظامی با ايران را گمانه زنی هايی «تخيلی» توصيف کرد.


وی افزود: «هيچ کس نبايد حتی برای يک لحظه به اين موضوع فکر کند که ما درباره ايران، در حال آماده کردن نقشه های نظامی هستيم و تصور اين کار را داريم.»


در همين روز، کويت به عنوان يکی از متحدان کليدی آمريکا در خليج فارس، از ايران خواست که در پرونده هسته ای خود، «همکاری کاملی با آژانس بين المللی انرژی هسته ای» داشته باشد.


خبرگزاری رسمی کويت – کنا – به نقل از شيخ صباح ال احمد الصباح، امير کويت نوشت: «ما به اهميت دستيابی به راه حلی ديپلماتيک بر سر پرونده هسته ای ايران باور داريم، اما از مقام های ايرانی می خواهيم که همکاری کامل خود را با آژانس بين المللی انرژی هسته ای توسعه دهند.»


وی در حالی که خليج فارس را تنها «خليج» ناميد، خواستار اين شد که اين منطقه و سراسر خاورميانه، «عاری از تسليحات کشتار جمعی» شوند و در عين حال گفت که همه کشورها حق دارند از تکنولوژی هسته ای برای توليد انرژی بهره ببرند.


حسن روحانی در آلمان


در حاشيه خبرهای روز چهارشنبه درباره پرونده هسته ای ايران، خبرگزاری آسوشيتدپرس از آلمان گزارش داد که حسن روحانی به عنوان رييس سابق تيم مذاکرات هسته ای ايران، با فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، ديداری غيررسمی داشته است.


سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت که در اين ديدار، «سوالات دوجانبه، نقش ايران در منطقه و البته فعاليت های هسته ای ايران» محور گفت و گوی دو طرف بوده است.


همزمان خبرگزاری ايسنا گزارش داد که ديدار از پيش برنامه ريزی شده آقای روحانی که در شورای امنيت ملی ايران عضويت دارد با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، به تعويق افتاده است.


بنا به اين گزارش آقای روحانی که رياست مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد، با هدف ديدار با وزير امور خارجه آلمان به اين کشور سفر کرده است و در عين حال، قرار بود که در بروکسل با آقای سولانا نيز ملاقات کند.


اما وی در سفر به اروپا با خاوير سولانا، تلفنی گفت و گو کرده است و به گزارش ايسنا، «هر دو طرف پذيرفتند که اين ديدار در زمان ديگری صورت بگيرد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG