نمایندگان مجلس ایران خواستار شکایت از آمریکا به شورای امنیت شدند

۲۲۵ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه ایران خواستند که به دلیل آنچه «ادبیات جنگ طلبانه باراک اوباما» خوانده شده، از دولت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند.

در بیانیه این نمایندگان، از ایالات متحده به عنوان «تهدید کننده صلح و امنیت جهانی» یاد شده و آنچه از آن به عنوان «ادبیات جنگ طلبانه باراک اوباما» یاد شده، محکوم شده است.

بیانیه ۲۲۵ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد درخواست شکایت از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل، در خبرگزاری‌های رسمی و نیمه رسمی ایران و سایت مجلس شورای اسلامی انعکاس یافته است.

نمایندگان مجلس همچنین در بیانیه خود به رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده‌اند که «منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه را بیش از این با بحران مواجه نکند و با زبان جنگ‌طلبانه و ضد حقوق بشری که احساسات همه ملت‌ها را جریحه‌دار کرده و نشان از روحیه استکباری این کشور دارد بیش از این آمریکا را نزد ملت‌ها و افکار عمومی جهانیان مطرود نکند».

این بیانیه به دنبال آن صادر می‌شود که در روزهای گذشته برخی مقام‌های جمهوری اسلامی به سخنان اخیر باراک اوباما که در آن ایران به همراه کره شمالی هدفی بالقوه برای حمله هسته‌ای شمرده شده بود، واکنش نشان دادند.

آقاى اوباما هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه آمریكایى «نیویورک تایمز» در تشریح راهبرد جدید هسته‌ای کشورش گفته بود که در این راهبرد شرایط استفاده از تسلیحات هسته‌اى براى مقابله با تهدیدات كشورهایی با توانایى مشابه اعلام می‌شود، ولى كشورهایى مانند ایران و كره شمالى كه معاهده‌هاى عدم اشاعه را نقض مى‌كنند، شامل این محدودیت‌ها نیستند.

بر اساس راهبرد تازه هسته‌ای ایالات متحده آمریکا، این کشور خود را متعهد می‌سازد که در مقابل کشورهای غیر هسته‌ای که به مقررات معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای پایبند هستند، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکند، حتی اگر این کشور با استفاده از سلاح‌های میکروبی یا شیمیایی به آمریکا حمله کنند.

این در حالی است که در راهبرد هسته‌ای پیشین آمریکا که در دوران ریاست جمهوری جرج بوش تهیه شده بود، استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای علیه کشورهای غیرهسته‌ای نیز پیش‌بینی شده بود.

راهبرد جدید هسته‌ای ایالات متحده و آنچه در ایران «تهدید هسته‌ای باراک اوباما» خوانده می‌شود، واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشت.

در حالی که محمود احمدی‌نژاد سخنان باراک اوباما را از سر «ناپختگی و ناشی‌گری» ارزیابی کرد، آیت‌الله خامنه‌ای نیز این سخنان را «رسواکننده» و نشانگر آن دانست که دولت آمریکا، «دولتی شریر و غیرقابل اعتماد» است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در بیانیه خود با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اعلام کرده‌اند که «نمی‌توان ملت بزرگ ایران را با قطعنامه‌ها و تحریم‌ها از به دست آوردن حقوق حقه خویش محروم کرد و یا از توسعه و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران ممانعت به عمل آورد».

ایران تا کنون از تن دادن به درخواست غرب و شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی و اعتمادسازی در زمینه برنامه اتمی‌اش سر باز زده است و در ماه‌های گذشته نیز با تعلل در پاسخ به پیشنهاد غرب برای تأمین سوخت رآکتور تهران، اعلام کرده است که به طور مستقل به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اقدام خواهد کرد.

این موضوع موجب شده است که کشورهای غربی به دنبال دور تازه‌ای از تحریم‌ها بر ضد جمهوری اسلامی باشند گرچه پیشنهادهای آنها برای اتخاذ تحریم‌های جدید تاکنون حمایت روسیه و چین را در پی نداشته است.

روسیه معتقد است که در صورتی نیاز به تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران باشد، این تحریم‌ها باید «هوشمندانه و هدفمند» طراحی شوند تا آسیبی به مردم ایران وارد نسازند.

چین اما به رغم آنکه در هفته‌های اخیر حاضر به گفت‌وگو بر سر تحریم ایران شده است، می‌گوید که همچنان بر این عقیده است که گفت‌وگو و رایزنی راه حل مناسب‌تری برای حل مسئله اتمی ایران است.