واکنش تند ظریف به رای‌گیری در سنای آمریکا و بیانیه ترامپ

وزیر خارجه ایران در اعتراض به بررسی بسته تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا همزمان با حوادث «تروریستی» در تهران و همچنین بیانیه کاخ سفید درباره این حوادث اعلام کرد که «مردم ایران این گونه ادعاهای دوستی از طرف آمریکا را رد می‌کنند».

محمدجواد ظریف در ساعات آغازین روز پنج‌شنبه، ۱۸ خردادماه، در صفحه توئیتر خود نوشت: «بیانیه نفرت‌انگیز کاخ سفید و تحریم‌های سنا، در حالی که ایرانی‌ها با اقدامات تروریستی مورد حمایت مشتریان آمریکا مقابله می‌کنند؛ مردم ایران این گونه ادعاهای دوستی از طرف آمریکا را رد می‌کنند.»

به نظر می‌رسد منظور آقای ظریف از عبارت «مشتریان آمریکا» اشاره به عربستان سعودی باشد که کمتر از یک ماه پیش در جریان سفر دونالد ترامپ به این کشور قراردادی برای خرید ده‌ها میلیارد دلار سلاح با آمریکا امضا کرد.

تنها ساعاتی پس از حملات داعش در تهران که ۱۴ کشته بر جای گذاشت، سنای آمریکا در روز چهارشنبه با ۹۷ رای موافق و تنها دو رای مخالف یک بسته تحریمی تازه در زمینه برنامه موشکی ایران، صدور اسلحه و حمایت از گروه‌های مسلح در خاورمیانه را بررسی کرد.

رای اعضای سنای آمریکا راه را برای رای‌گیری نهایی دراین زمینه در روزهای آینده هموار کرد.

در صورت تصویب نهایی،‌ این قانون تحریمی اجازه تحریم افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران و هر شخصی را می‌دهد که با آنها وارد تجارت شود.

همچنین در این قانون محدودیت مالی و غیر مالی‌ای برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ممنوعیت فروش اسلحه در نظر گرفته شده است.

پیش از انجام رای‌گیری در روز چهارشنبه،‌ چند سناتور دموکرات ایالات متحده از جمله برنی سندرز، از منتقدان جدی دونالد ترامپ، با اشاره به حملات اخیر در تهران، خواستار به تعویق افتادن این جلسه شدند، اما تلاش‌شان ناکام ماند.

روز چهارشنبه همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پیامی ضمن ابراز همدردی با قربانیان «حملات تروریستی» تهران در عین حال اعلام کرد که دولت‌های حامی تروریسم خود قربانی «شرارتی» می‌شوند که مروج آن هستند.

آقای ترامپ ابتدا به حملات تهران اصلا واکنش نشان نداد و ساعاتی طول کشید تا او نیز همچون همتایان اروپایی خود به این حملات واکنش نشان داده و بیانیه خود را صادر کند.

به هر حال وزیر خارجه ایران در توییت خود این نحوه ابراز همدردی با قربانیان و بازماندگان آنها در حوادث روز چهارشنبه در تهران را «نفرت‌انگیز» خوانده است.

دو تیم از افراد مسلح روز چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه روح‌الله خمینی در تهران حمله کردند که طی این حملات ۱۳ نفر کشته و ۵۲ نفر مجروح شدند و مهاجمان نیز به قتل رسیدند.

گروه حکومت اسلامی، داعش، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که افراد این گروه مسئول حملات چهارشنبه در تهران بودند، تهدید کرد که حملات بیشتری علیه ایرانیان در راه است.