با دستور مالکی حمله به شبه نظامیان شیعه کاهش می یابد

دست کم ۴۶۱ نفر در يک هفته اخير و در پی درگيری ها میان طرفداران صدر و نیروهای دولتی عراق کشته شده اند.( عکس: EPA)

در پی يک هفته درگيری نيروهای امنيتی عراق با شبه نظاميان وفادار به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، نوری المالکی، نخست وزير عراق روز سه شنبه به نيروهای عراقی دستور داد تا از حمله و بازداشت تصادفی مظنونين در شهرهای بغداد و بصره خودداری کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بيانيه ای که دفتر آقای مالکی منتشر کرده، آمده است: «نخست وزير دستور داده است تا هر گونه حمله و بازداشت بدون حکم، متوقف شود.»


وی در عين حال به نيروهای امنيتی عراق دستور داده است تا کماکان «با اعضای هر گروهی که علنا سلاح حمل می کنند، به شدت برخورد شود.»


نوری المالکی هفته گذشته دستور داد که با شبه نظاميان در شهر جنوبی و نفت خيز بصره، برخورد شود. اين شبه نظاميان عموما اعضای سپاه مهدی – تحت فرمان مقتدا صدر – هستند.


اين دستور به سرعت موجب شد تا موجی از درگيری ها ميان شبه نظاميان شيعه با پليس و ارتش عراق آغاز شود. اين موج خشونت ها به شهر به بصره محدود نماند و به ديگر مناطق شيعه نشين عراق نيز کشيده شد.


دست کم ۴۶۱ نفر در يک هفته اخير و در پی اين درگيری ها کشته شده اند و بيش از يک هزار و ۱۰۰ نفر نيز زخمی شده اند.


واکنش های صدر


در حالی که روز يکشنبه مقتدا صدر از هودارانش خواست تا از مقابله با نيروهای امنيتی دست بکشند، روز سه شنبه دفتر وی در نجف، دستخطی را از وی منتشر کرد که در آن از «مجاهدين شيعه» تقدير شده است.


در حالی که روز يکشنبه مقتدا صدر از هودارانش خواست تا از مقابله با نيروهای امنيتی دست بکشند، روز سه شنبه دفتر وی در نجف، دستخطی را از وی منتشر کرد که در آن از «مجاهدين شيعه» تقدير شده است.

مقتدا صدر در اين نامه از ۶۰ هزار هوادار خود تشکر کرده و آنها را به خاطر «صبوری، فرمانبرداری، حمايت از يکديگر و دفاع از سرزمين، مردم و غرورشان» ستوده است.


اين روحانی جوان و تندروی شيعه خظاب به هواداران خود نوشته است: «درود بر مجاهدينی که هيچ کجا را برای دشمنان، امن باقی نگذاشتند و اشغالگران را دشمن خود دانستند و مردم را دوستان خود.»


«شما را سپاس می گويم و قدردان تلاش هايتان در رو در رو شدن با بيشترين تعداد دشمنان هستم. همزمان برای شهدای عراق تسليت می فرستم و از خدواند می خواهم که مجروحان را شفا دهد.»


شيخ ابراهيم النمصوری، از مقام های تشکيلات مقتدا صدر نيز به خبرگزاری فرانسه گفت که سپاه مهدی کماکان می تواند به خيابان ها بازگردد و «مبارزه را سر گيرد.»


شبه نظاميان و مقام های سپاه مهدی در دو روز اخير که درگيری ها متوقف شده، در مصاحبه با خبرگزاری ها از «بازداشت گروه بزرگی از اعضای سپاه مهدی و خانواده هايشان» ابراز نارضايتی کرده و دولت عراق را تهديد کرده اند که درگيری ها را از سر می گيرند.


زمانبندی برای خروج


برخی گزارش ها حاکی است که هزاران کيلومتر دور از عراق، دس براون، وزير دفاع بريتانيا در يک سخنرانی در پارلمان اين کشور در روز سه شنبه، نشانه هايی از تلاش دولت بريتانيا برای کنار کشيدن از جنگ عراق را نمايان خواهد ساخت.


در ماه اکتبر، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا گفته بود که اين کشور نيروهای خود را در بصره در بهار امسال به دو هزار و ۵۰۰ تن کاهش می دهد و همان زمان از خروج کامل نيروهای بريتانيايی از عراق تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی گزارش هايی منتشر شده بود.


خبرگزاری رويترز گزارش داده است که بر اساس اعلام وزارت دفاع بريتانيا، در هفته های آينده، بخشی از سربازان بريتانيايی به خانه هايشان باز می گردند.


در عين حال سخنگوی وزارت دفاع بريتانيا و ديگر مقام های اين وزارتخانه، برخلاف انتظار رسانه ها اين روزها از سخن گفتن مستقيم درباره زمانبندی خروج اين کشور از عراق خودداری می کنند.


رويترز می نويسد که احتمالا، درگيری های هفته اخير در بصره، علت اصلی سکوت اين مقامات درباره خروج سربازان از عراق است.