اوباما: مذاکره با ایران به معنای دیدار با احمدی نژاد نیست

اوباما می گوید: هيچ دليلی برای اينکه ما با ضرورتا با احمدی نژاد ملاقات کنيم وجود ندارد. او قدرتمندترين شخصيت در ايران نيست.(عکس: AFP)

باراک اوباما، نامزد پيشتاز حزب دموکرات آمريکا برای انتخابات رياست جمهوری اين کشور گفت که طرح مذاکره او با ايران به اين معنا نيست که با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران ديداری رسمی خواهد داشت.


آقای اوباما که بخت اصلی حزب دموکرات برای حضور در رای گيری نهايی این حزب توصيف می شود، پيش از اين گفته بود که اگر به مقام رييس جمهوری آمريکا برسد، تنها با دوستان آمريکا مذاکره نمی کند، بلکه مذاکره با «دشمنان» آمريکا نيز در برنامه او خواهد بود.


او گفته بود که حاضر است با رهبران کشورهای ايران، ونزوئلا، سوريه و کوبا ملاقات کند.


طرح آقای اوباما برای مذاکره با ايران، از سوی جان مک کين، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوری، «ملاقات با محمود احمدی نژاد» تعبير شد.


آقای مک کين، در انتقاد از آقای اوباما گفته بود که «ديدار رييس جمهوری آمريکا با محمود احمدی نژاد»، حاوی پيامی نادرست برای متحدان آمريکا از جمله اسرائيل خواهد بود.


يکی از اصلی ترين اظهارنظرهای احمدی نژاد که او را به سياستمداری معروف در جهان بدل کرده، تکرار سخن آيت الله خمينی درباره اسرائيل بود که گفته بود: «اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود.»


باراک اوباما در تشريح برنامه خود برای مذاکره با ايران، گفت که برای او، انتخابات بعدی رياست جمهوری ايران، يک عامل تعيين کننده برای زمان بندی ملاقات احتمالی با رييس جمهوری ايران خواهد بود.

روز دوشنبه، باراک اوباما در تشريح برنامه خود برای مذاکره با ايران، گفت: برای او، انتخابات بعدی رياست جمهوری ايران، يک عامل تعيين کننده برای زمان بندی ملاقات احتمالی با رييس جمهوری ايران خواهد بود.


به گفته اين سناتور آمريکايی که بخت ورود به کاخ سفيد را دارد، اينکه چه کسی و با چه تفکراتی موفق شود در سال ۲۰۰۹ ميلادی – ۸۸ خورشيدی – در انتخابات رياست جمهوری ايران پيروز شود، برای طرح او اهميت بسياری دارد.


باراک اوباما در جمع خبرنگاران در نيومکزيکو گفت: «هيچ دليلی برای اينکه ما با ضرورتا با احمدی نژاد ملاقات کنيم وجود ندارد. او قدرتمندترين شخصيت در ايران نيست.»


اشاره آقای اوباما به ساختار نظام سياسی ايران است که در آن، رهبر جمهوری اسلامی، سياستمداری قدرتمندتر از رييس جمهوری توصيف می شود.


در پی اظهارنظر تازه آقای اوباما، دست اندرکاران تیم تبليغاتی جان مک کين حملات خود را با وی متوقف نکردند و او را به «عقب نشينی» متهم کردند.


ساعتی بعد از کنفرانس خبری آقای اوباما، سخنگوی تیم جان مک کين يک کنفرانس مشابه تشکيل داد و به گزارشگران گفت: «در سراسر سال گذشته، سناتور اوباما مدام تکرار کرد که بی قيد و شرط با احمدی نژاد و رهبران سوريه، کوبا و ونزوئلا ملاقات می کند.»