مخالفت سودان با طرح سازمان ملل برای دارفور

در دارفور، هنوز بسیاری از اهالی بعد از خشونت های سال گذشاه، آواره هستند.

عمر البشیر، رییس جمهوری سودان در نامه ای به بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، تاکید کرد که هر گونه عملیات صلح بانی مشترک نیروهای اتحادیه آفریقا و سربازان سازمان ملل در منطقه دارفور باید تحت کنترل اتحادیه آفریقا باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری سودان در این نامه که در پاسخ نامه دبیر کل سازمان ملل نوشته شده اعلام کرد هنوز مشخص نیست اتحادیه آفریقا که ۷ هزار نیرو در دارفور دارد، می تواند کنترل کامل دارفور را بر عهده بگیرد یا خیر.

سازمان ملل می خواهد ۲۲ هزار تن از نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا و سازمان ملل را در کنار هفت هزار نیروی اتحادیه آفریقا، به دارفور بفرستد. عمر البشیر در ماه نوامبر، پاییز گذشته با این طرح موافقت کرده بود اما از آن زمان تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و با این طرح مخالفت می کند.

رییس جمهوری سودان، در نامه اش به بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل به آن بخش از گزارش سازمان ملل اعتراض کرده که مشارکت کامل سازمان ملل در فرماندهی و کنترل نیروهای اتحادیه آفریقا در دارفور را لازمه و پیش نیاز کمک های مالی و انسانی این سازمان به منطقه کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماری اوکابه، سخنگوی سازمان ملل می گوید نامه رییس جمهوری سودان دو ماه پس از آن که دبیر کل سازمان ملل از او درباره تعهداتش به طرح سازمان ملل سوال کرد، به دست بان گی مون رسیده است.

سخنگوی سازمان ملل می گوید: «این نامه که تاریخ ۶ مارس، برابر با ۱۵ اسفند ماه را دارد، حاوی برخی نکات است که توافقنامه صلح ماه نوامبر را که در آدیس آبابا و ابوجا حاصل شده بود، به چالش می کشد. با این حال برخی نکات مثبت هم دارد.»

به گفته خانم اوکابه، دبیر کل سازمان ملل درباره اینکه چگونه به نامه رییس جمهوری سودان پاسخ دهد، با شورای امنیت سازمان ملل مشورت خواهد کرد.

به موجب توافق به دست آمده در پاییز گذشته بین سازمان ملل و اتحادیه آفریقا، قرار است حدود سه هزار سرباز سازمان ملل در زمینه های بهداشتی، مدیریت، تدارکات، هوانوردی، حمل و نقل و تجسس به نیروهای اتحادیه آفریقا در دارفور که از لحاظ مالی و امکانات دچار کمبود هستندف کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نامه رییس جمهوری سودان می تواند آمریکا و دیگر متحدان غربی اش را در این موضع که تحریم هایی علیه سودان اعمال کنند، سرسخت تر کند.

مقامات آمریکا می گویند قبول نکردن طرح های سازمان ملل از طرف سودان، می تواند به اعمال تحریم ها و محدودیت هایی برای این کشور منجر شود که در سازمان ملل تصویب شده اما به مرحله اجرا در نیامده است.

هدف از طرح سه مرحله ای سازمان ملل برای استقرار نیرو در دارفور، استقرار نیروهای این سازمان و اتحادیه آفریقا در دارفور است.

نخستین مرحله این طرح شامل ارسال کمک های تسایحاتی محدود، اعزام افسران نظامی و پلیس سازمان ملل به دارفور، تقریبا در حال تکمیل است.

مرحله دوم این طرح شامل کمک های بیشتر و استقرار بیش از ۳ هزار نیروی نظامی پلیس و غیر نظامی سازمان ملل در دارفور است.

مرحله سوم این طرح نیز برای استقرار نیرو در دارفور، با استقرار ۲۲ هزار نیروی این سازمان در کنار ۷ هزار نیروی حاضر اتحادیه آفریقا در دارفور است.

عمر البشیر، بارها مخالفت خود را با استقرار نیروهای بین المللی در دارفور اعلام کرده است.