بوش از اروپا می خواهد فشار بر ایران افزایش یابد

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا. (عکس:EPA )

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه به اروپا سفر می کند تا با رهبران کشورهای اروپایی درباره افزايش فشار بر ايران، کمک بيشتر به افغانستان و همکاری برای مقابله با گرمايش زمين گفت و گو کند.


استفان هادلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، اعلام کرده است که برنامه هسته ای ايران يکی از موضوع های مهم گفت و گوی آقای بوش با رهبران اروپا است.


آقای هادلی افزود: «ما از کشورهای مختلف می خواهيم که فشار را بر ايران افزايش دهند. ما فکر می کنيم اين بخشی از راه حل است.»


مشاور امنيت ملی آمريکا گفت: «کاخ سفيد هنوز به يک راه حل ديپلماتيک برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران اميدوار است.»


استفان هادلی افزود که گروه معروف به ۱+۵ (آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، و فرانسه، پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل و آلمان) بسته جديدی از مشوق های اقتصادی و ديپلماتيک به ايران عرضه می کند و تهران نيز در حال آماده کردن بسته پيشنهادی خود است.


مشاور امنيت ملی آمريکا گفت: «ما خواهيم ديد که آيا مذاکرات اميدی جديد برای حل بحران به وجود می آورد يا نه.»


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا تاييد کرده است که به زودی رهسپار تهران خواهد شد تا بسته مشوق ها را به تهران ارايه کند ولی افزوده است که «نبايد انتظار معجزه داشت.»


«ما از کشورهای مختلف می خواهيم که فشار را بر ايران افزايش دهند. ما فکر می کنيم اين بخشی از راه حل است.»
استفان هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا

ايران تا کنون يک بار به بسته مشابهی «نه» گفته، و همچنان، بر خلاف حکم شورای امنيت سازمان ملل به غنی سازی اورانيوم در ايران ادامه داده است.


سفر رييس جمهوری آمريکا از دهم ژوئن با سفر به اسلونی آغاز می شود. وی در اين کشور در اجلاس سالانه آمريکا - اروپا شرکت می کند و سپس به آلمان، ايتاليا، واتيکان، فرانسه و بريتانيا می رود.


به نظر می رسد سفر آقای بوش که حدود يک هفته طول می کشد، آخرين سفر مهم وی به اروپا، تا پايان دوره رياست جمهوريش در ژانويه سال آينده باشد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، استفان هادلی، مشاور امنيت ملی آمريکا به خبرنگاران گفته است توقع نداشته باشيد که در اين سفر خبرهای مهمی اعلام شود.


آقای بوش در ۱۲ ژوئن در کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان در پاريس شرکت می کند و اميدوار است اين کشورها را تشويق به حمايت بيشتر از افغانستان کند.


روابط دشوار غرب با روسيه، گفت و گوهای صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها، حمايت از دموکراسی در لبنان و همکاری بيشتر با صربستان از موضوع های ديگر گفت و گوی جرج بوش با رهبران اروپا خواهد بود.