عربستان و عراق فراتر از سقف اوپک نفت تولید کرده‌اند

پایانه بصره در عراق

داده‌های تازه نشان می‌دهند که کشورهای عضو سازمان «اوپک»، در ماه گذشته میلادی یک میلیون بشکه نفت بیشتر از آنچه این سازمان هفته گذشته، به عنوان سقف تولید در نظر گرفته بود نفت تولید می‌کنند؛ و سه چهارم این تولید افزون از عراق و عربستان می‌آید.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از گزارش ماهیانه «اوپک» می‌گوید عراق نزدیک به ۳.۸ میلیون بشکه نفت در ماه مه تولید کرده است.

چنانچه این مقدار تولید پایدار باشد، رکوردی ملی برای آن کشور محسوب خواهد شد.

عربستان سعودی نیز در مجموع ۱۰.۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است، که این مقدار نیز از نظر تاریخی کم‌سابقه است.

در مجموع سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت، می‌گوید در ماه مه، اعضای آن نزدیک به ۳۱ میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند.

وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در تازه‌ترین نشست خود که ۱۵ خرداد ماه در وین اتریش، برگزار شد سقف تولید روزانه را برای دوره شش ماهه آینده ۳۰ میلیون بشکه در نظر گرفتند.

ایران در آن نشست خواستار ایجاد شرایط برای ورود این کشور به بازار پس از لغو تحریم‌ها، در صورت تدوین سند نهایی مذاکرات اتمی، شده بود.

خود ایران نیز چهارمین کشوری‌ست که در فهرست اوپک در ماه میلادی مه سال جاری، بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته نفت تولید کرده است.

تولید نفت ایران با ۹۲ هزار بشکه بیشتر، نزدیک به ۸ درصد افزایش داشته است.

به جز عراق و عربستان که ۷۶ درصد تولید افزون نفت در این ماه از آنها می‌آید، لیبی نیز پیش از ایران در مقام سوم قرار گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها عراق توانسته است در بازارهای آسیایی دستاوردهای تازه‌ای داشته باشد و عربستان نیز برخی از کاهش فروش پیشین خود در آمریکا و چین را جبران کرده است. علاوه بر اینکه به پالایشگاه‌های داخلی خود نیز نفت می‌فرستد.

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که تصمیم عربستان برای تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز، برای «به زانو درآوردن» دیگر تولیدکنندگان اوپک و از جمله رقیب عمده‌ خاورمیانه‌ای خود، ایران است.

در عین حال ایران نیز، همزمان با درخواست‌های اولیه برای بازگشت به بازار در صورت تدوین سند نهایی توافق اتمی، به دنبال افزایش صادرات خود به روسیه در روزهای پیش‌رو است. هر چند به نظر می‌رسد بخش زیادی از پرداخت‌های حاصل از این صادرات قرار است برای خرید اقلام از خود روسیه استفاده شود.

تولید ماه گذشته اوپک، بالاترین مقدار، از سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی‌‌ست و ۴ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است.