حزب‌الله لبنان در سوریه اعلام «پیروزی» کرد

تصویری از حسن نصرالله (چپ)، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، در کنار بشار، رییس‌جمهوری سوریه.

حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور در سوریه اعلام «پیروزی» کرد و همزمان فرمانده نیروهای روسیه در سوریه گفت که نیروهای حکومت بشار اسد توانسته‌اند ۸۵ درصد از خاک این کشور را از تسلط شبه‌نظامیان مخالف آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیانیه‌های همزمان حزب‌الله و روسیه، دو هم‌پیمان بشار اسد، قوی‌ترین اعلان پیروزی از آغاز جنگ داخلی سوریه است.

نیروهای حکومت سوریه در حالی توانسته‌اند به تازگی بخش‌های شرقی کشور را از تسلط داعش به در آورند که قوای مشترک کرد و عربی در ائتلاف مورد حمایت آمریکا نیز در همین مناطق با پیکارجویان داعش در جنگ بوده‌اند.

روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز سه‌شنبه خود سخنان حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را در اعلان «پیروزی» در جنگ سوریه منتشر کرد و به نقل از او افزود «با چند عملیات پراکنده دیگر این پیروزی تکمیل خواهد شد».

حسن نصرالله که هزاران تن از شبه‌نظامیانش را در سال‌های اخیر برای یاری حکومت اسد به سوریه فرستاده، در سخنانی داخلی در سازمان حزب‌الله و در میان مداحان و مبلغین شیعه در آستانه ماه محرم، سخن گفته اما برخی منابع صحت اظهارات منتسب به او را برای خبرگزاری رویترز تایید کرده‌اند.

به گفته نصرالله، «طرح طرف مقابل شکست خورده و آنها حالا برای دستیابی به برخی هدف‌ها پیشنهاد مذاکره داده‌اند اما پیروزی در مسیر طرح ما که به خاطر آن نیز خیلی محنت دیدیم نزدیک است و نتایج بزرگ آن معادلات را تغییر می‌دهد».

به نوشته الاخبار، حسن نصرالله همچنین گفت اوایل جنگ سوریه برای ملاقات با آیت‌الله علی خامنه‌ای به ایران سفر کرد و به او گفت: «اگر ما در دمشق نجنگیم، به زودی در بقاع و ضاحیه (در لبنان) خواهیم جنگید و رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز فرمودند نه فقط در این مناطق، بلکه در کرمان و خوزستان و تهران نیز باید با آنها بجنگیم؛ این جبهه (مقاومت) چند محور دارد؛ محور ایران، محور لبنان و محور سوریه و باید تلاش کنیم فرمانده محور (سوریه) یعنی بشار اسد پیروز شود».

جنگ سوریه در بیش از شش سال گذشته این کشور را به تلی از ویرانه مبدل کرد؛ میلیون‌ها انسان آواره شدند؛ صدها هزار تن کشته و میلیون‌ها تن از این کشور راهی سرزمین‌های ترکیه، اردن، لبنان و اروپا شدند و آوارگانش تا به آمریکا و کانادا نیز رسیدند.

ده‌ها گروه جنگجو با رسیدن به سوریه این کشور را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و نبردهای سهمگین میان آنها از یک سو با نیروهای طرفدار بشار اسد و از سوی دیگر در میان خود آنها وضعیت را بغرنج کرد.

ایران، گروه حزب‌الله و روسیه برای یاری حکومت بشار اسد و با مجوز او در کنار نیروهای ارتش سوریه قرار گرفتند.

در جنگ سوریه امیرنشین‌های خلیج فارس و کشورهای دیگر از جمله ترکیه در مظان اتهام حمایت از بخشی از معارضین قرار گرفتند. اما در نهایت سرمایه‌گذاری آنها روی این جنگجویان ناکام مانده است.

ایالات متحده در دو سال اخیر با تشکیل قوای ائتلاف مشترک کرد و عرب و آموزش و حمایت لجستیکی و تسلیحاتی از آنها، در پیروزی‌های آنان بر داعش سهیم شد.

تا شهریور ۱۳۹۴ که روسیه نیروی هوایی خود را برای یاری حکومت اسد در سوریه مستقر کرد، معارضین به پیشروی‌های زیادی دست یافته بودند و حکومت اسد تنها یک سوم از اراضی کشور و حتی کمتر را در دست داشت.

ورود نیروی هوایی روسیه به صحنه جنگ آرایش جنگی را به سود رژیم اسد تغییر داد.

نیروهای ارتش اسد بویژه در یک سال اخیر موفق شدند بخش‌هایی را که مقرهای مهم معارضین در شهرهای بزرگ حلب، حمص و دمشق محسوب می‌شد، به تسلط خود در آورند.

آتش‌بسی که حدود چهار ماه پیش با موافقت روسیه، ترکیه، ایران و آمریکا به دست آمد و مناطق کاهش بحران نامیده شد، و بویژه شامل بخش‌های جنوبی سوریه شد، فشار بر نیروهای حکومت اسد را کم کرد و امکان پیشروی آنها را در مناطق نفت‌خیز استان شرقی دیرالزور در ساحل رود فرات فراهم کرد.

روند پیشروی نیروهای ارتش سوریه در دیرالزور هفته گذشته به مرحله تازه‌ای رسید و آنها موفق شدند محاصره نیروهای داعش بر بخش دولتی و پایگاه هوایی اطراف را بشکنند.

این موفقیت‌ها در حالی است که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه که به دمشق سفر کرده است، روز سه‌شنبه با بشار اسد دیدار کرد.

اندکی پیش از ملاقات وزیر دفاع روسیه با بشار اسد، به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، الکساندر لاپین رییس ستاد نیروهای روسی مستقر در سوریه گفت ارتش اسد توانسته ۸۵ درصد از خاک کشور را که در دست «پیکارجویان غیر قانونی» بود، بازپس بگیرد.

ژنرال لاپین که در پایگاه هوایی حمیمیم در بندر لاذقیه سوریه سخن می‌گفت، افزود سوریه هنوز باید ۱۵ درصد دیگر از خاکش را که معادل ۲۷ هزار کیلومتر مربع است، از تسلط داعش و معارضین دیگر آزاد کند.

بخشی از شمال سوریه در دست نیروهای دمکراتیک کرد و عرب در ائتلاف مورد حمایت آمریکا است؛ قوای کرد در این ائتلاف هرگز در جنگ با ارتش اسد نبوده و تنها در چارچوب قوای ائتلاف، علیه نیروهای داعش بویژه برای باز پس‌گیری شهر رقه مرکز خلافت اسلامی جنگیده است.

همزمان تلویزیون سوریه روز سه‌شنبه از درگیری میان قوای دولتی با معارضین در شرق این کشور در شهر دیرالزور خبر داد.

سرلشگر حسین سهیل فرمانده نیروهای دولتی در این منطقه در مصاحبه با تلویزیون کشورش تاکید کرد که تنها راه فرار برای معارضین از راه رود فرات است و به گفته او، «به امید خدا آنها را پیش از آنکه فرار کنند در آب غرق خواهیم کرد».

با وجود این، بنا به ارزیابی رویترز، غیر از بخش‌هایی از خاک سوریه که در تسلط نیروهای ائتلاف دمکراتیک است و نیز جدا از مناطقی که در تسلط قوای باقیمانده داعش مانده، ارتش اسد هنوز نتوانسته است بر بخش‌هایی از شمال غرب، جنوب غرب، منطقه‌ای در حومه دمشق و همچنین بخشی در شمال شهر حمص مسلط شود.

اما به نوشته این خبرگزاری، حملات پی در پی ارتش اسد در منطقه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق نشان می‌دهد که نیروهای وفادار به او از تلاش برای تسلط مجدد بر مناطقی در غرب، شامل تپه‌های مرز ترکیه، اردن و اسرائیل مایوس نشده‌اند.

همچنین ژنرال عصام ظاهرالدین فرمانده نیروهای تیپ هوابرد ۱۰۴ گارد ریاست‌جمهوری سوریه که نیروهایش سه سال در دیرالزور در محاصره داعش بودند، در پی موفقیت‌های نظامی اخیر، روز دوشنبه هشدار داد سوری‌هایی که دست به اسلحه بردند حال که جنگ به آخرین مراحل خود رسیده است، راهی برای بازگشت ندارند.