ایوانف: ایران اتمی تهدیدی برای منافع روسیه است

ایگور ایوانف رییس شورای امنیت روسیه

رییس شورای امنیت ملی روسیه روز یکشنبه گفت که یک ایران اتمی به صورت مستقیم و غیر مستقیم تهدیدی برای منافع روسیه به شمار می رود.


ایگور ایوانف، گفته است که روسیه هرکاری انجام می دهد تا مطمئن شود که این مسئله رخ نخواهد داد.


آقای ایوانف که طرف مذاکره روس ها با ایران درباره مسئله اتمی آن است از تهران خواست که درباره پرسش های بی پاسخ پیرامون فعالیت های غنی سازی اورانیوم شفاف سازی کند.


این مقام روسی افزود: ایران به مدت ۱۸ سال فعالیت اتمی خود را به دور از نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی دنبال کرده است و ما خواهان آن هستیم که به پرسش های مطرح شده در این زمینه پاسخ داده شود.



آقای ایوانف که طرف مذاکره روس ها با ایران درباره مسئله اتمی آن است از تهران خواست که درباره پرسش های بی پاسخ پیرامون فعالیت های غنی سازی اورانیوم شفاف سازی کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه که فرانس پرس آن را بازتاب داده است ، آقای ایوانف این سخنان را در شورای سیاست بین المللی و دفاعی بیان کرد که مجمعی متشکل از مقامات روسی و کارشناسان سیاست خارجی است.


رییس شورای امنیت ملی روسیه همچنین به آمریکا هشدار داد که از مسئله اتمی ایران برای تغییر روش سیاسی جمهوری اسلامی بهره برداری نکند.


وی گفته است:«ما مخالف آن هستیم که از این مسئله به عنوان ابزار فشار و دخالت در امور داخلی ایران استفاده شود.»


آقای ایوانف اظهار داشت: «اگر پرونده این مسئله بسته شود ایران حق خواهد داشت تا برنامه اتمی صلح آمیز خود را توسعه بخشد.»


واشینگتن ایران را متهم کرده است که در پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای بدنبال دستیابی به سلاح هسته ای است. ایران این ادعا را رد کرده و می گوید که هدف از پیگیری برنامه اتمی به منظور تولید برق صورت می گیرد.


وی همچنین اظهار داشت: توقف برنامه ها برای راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر توسط روسیه ارتباطی با پیگیری احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح اتمی ندارد.


آمریکا بارها به مسکو فشار وارد آورده است تا این نیروگاه راه اندازی نشود چرا که ممکن است از آن در مسیر برنامه تولید سلام اتمی استفاده شود.


آقای ایوانف در این باره گفته است: «این یک مسئله مستقل است و همه کارهایی که در نیروگاه بوشهر انجام شده یا در حال پیگیری است تحت نظارت دقیق سازمان بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.»