پایان مشروط اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

پیش از این، کارفرما حقوق مرداد ماه کارگران را پرداخت ولی اعتصاب ادامه یافت

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که کارگران این واحد روز پنجشنبه ۲۳ آذر، «به طور مشروط» به اعتصاب خود پایان دادند.

صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه از روز شنبه ۱۸ آذر، در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه دستمزد و نیز حق بیمه خود از سوی کارفرمای خصوصی این واحد اعتصاب کرده بودند.

در پی آن اعتصاب، کارفرما حقوق مرداد ماه کارگران را پرداخت ولی اعتصاب ادامه یافت.

به گفته سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، رئیس هیئت مدیره این شرکت در نشستی با نمایندگان کارگران در روز چهارشنبه ۲۲ آذر قول داد دستمزد شهریور ماه آنان را تا روز ۲۵ آذر و دستمزد مهرماه آنها را تا پایان آذر پرداخت کند و در عین حال با خواست کارگران برای برکناری قائم‌مقام خود موافقت کرد.

پس از آن، فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان شوش روز پنج‌شنبه در جمع کارگران حاضر شدند و قول دادند که تا پایان سال ۹۶، تمامی مطالبات و دستمزدهای آنان همراه با پاداش و همچنین دستمزد سال‌های گذشته کارگران پیمانکار پرداخت خواهد شد. کارگران پیمانکار خواستار دریافت دستمزد سال‌های ۹۴ و ۹۵ خود هستند.

بر اساس این گزارش، کارگران قبول کردند به‌طور موقت به اعتصاب خود پایان دهند.

پیشتر در گزارش‌ها، گفته شده بود که کارگران خواستار بازگردانده شدن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به دولت شده بودند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد که انتقادهایی را برانگیخت و حتی یکی از نمایندگان مجلس از شوش و دانیال پیش‌بینی کرد که در این رابطه مشکلاتی برای کارگران ایجاد خواهد شد.

با این همه، درخواست کارگران هفت‌تپه از سوی دولت حسن روحانی تحقق نیافته‌است.

کارگران همچنین خواستار به رسمیت شناخته شدن سندیکای شرکت نیشکر هفت‌تپه به عنوان نماینده قانونی خود بودند.

این سندیکا پس از فعالیت دوباره در سال ۸۷ تحت فشارهای امنیتی و قضایی شدیدی قرار داشته‌است. این برخوردها انتقاد گسترده سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را نیز به همراه داشته‌است.

در این ارتباط، در بیانیه سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه گفته شد که نمایندگان کارگران در نشست روز پنجشنبه با مسئولان شهرستان شوش بر به رسمیت شناخته شدن سندیکا به عنوان نماینده رسمی کارگران شرکت تاکید کردند و در پی پافشاری آنان، «مسئولان فعلا با این خواست موافقت کردند.»

در این میان، در بیانیه سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، اشاره،ای به وضعیت درخواست کارگران برای بازگردانده شدن شرکت به دولت نشده است.