کانون نویسندگان ایران سرکوب «سازمان‌یافته» در شهرهای کردنشین و دیگر شهرها را محکوم کرد

سنگربندی معترضان در مهاباد برای مقابله با برخورد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی؛ شرایط این شهر آذربایجان غربی در روز ۲۸ آبان «جنگی» توصیف شده بود

کانون نویسندگان ایران شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای «سرکوب سازمان‌یافته‌ مردم بی‌دفاع شهرهای کردنشین و دیگر شهرهای ایران» به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «آنچه امروز بر مردم کرد می‌گذرد ادامه سال‌ها سرکوب و شکنجه سیستماتیک حاکمیتی چهل و چند ساله است که با اقلیت‌ستیزی و ایجاد ناامنی و دستگیری و اعدام مخالفان، سعی در یکپارچه‌سازی زبان و باورهای مذهبی و آئینی دارد».

این کانون تصاویر منتشر شده از این شهرها را «یادآور حملات جنگی به شهرهای بی‌دفاع» دانسته و افزوده است: «مناطق کردنشین ایران که در روزهای اخیر یکی از پرشورترین صحنه‌های مقاومت مردمی را در جنبش آزادی‌خواهی رقم زده بودند، اکنون به عرصه‌ی فجیع‌ترین سرکوب‌های حکومتی بدل شده‌اند».

بر اساس این بیانیه، جمهوری اسلامی از «تفرقه‌افکنی، عوام‌فریبی و اتهام بی‌اساس و نخ‌نمای "تجزیه‌طلبی" تا بازداشت و کشتار مردم بی‌دفاع» به عنوان حربه برای «سرکوب و به خاک و خون کشیدن» معترضان به‌ویژه در بلوچستان و شهرهای کردنشین ایران بهره می‌برد.

کانون نویسندگان ایران تصریح کرده است: «کشتار مردم در خیابان‌ها، هجوم به خانه‌ها، ربودن زخمی‌ها، مسدود کردن مسیرهای منتهی به شهر‌ها و استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان بخشی از اخباری است که با وجود قطع اینترنت از سد سانسور حکومتی گذشته است».

این کانون در پایان، «با تاکید بر حق بی‌چون و چرای بیان آزادانه اعتراض، بار دیگر همبستگی خود را با جنبش آزادیخواهی مردم ایران» اعلام کرده و از آزادی‌خواهان ایران و سراسر جهان خواسته است تا «در برابر این کشتار سکوت نکنند و صدای معترضان را به گوش جهانیان برسانند».

منابع حقوق بشری از جمله شبکه حقوق بشر کردستان شمار شهروندان کُرد کشته‌شده در جریان سرکوب اعتراضات طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ آبان را «دست‌کم ۱۴ نفر» اعلام کرده است. سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو نیز از آمار ۴۲ کشته طی یک هفته از ۲۴ تا ۳۰ آبان خبر داد.

اعتراضات هفته آخر آبان در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ و در ادامه اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در شمار بسیاری از شهرهای ایران شکل گرفت، اما سرکوب این اعتراضات در شهرهای مختلف کردنشین به‌ویژه مهاباد، جوانرود و بوکان با خشونت شدیدتری همراه شده است.

با استفاده از بیانیه کانون نویسندگان ایران و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر