نتانیاهو: ایران برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی و کارخانه سلاح در سوریه برنامه دارد

نخست وزیر اسرائیل در همایش سالیانه ایپک سیاست‌های ایران را هدف حمله شدید خود قرار داد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که به آمریکا رفته است، سه‌شنبه پانزدهم اسفند با سخنرانی در همایش سالیانه ایپک، با گفتن این که ایران در صدد است تا پایگاه‌های نظامی دایمی و کارخانه‌های سلاح‌های دقیق در سوریه بسازد، تاکید کرد که «باید جلوی ایران را گرفت و خواهیم گرفت».

آقای نتانیاهو در این سخنرانی، ایران و سرزمین‌های زیر نفوذ آن در خاورمیانه را به رنگ سیاه بروی یک نقشه نشان داد تا به گفته او نشان دهد که ایران دارد «تاریکی را بر منطقه مستولی می‌کند؛ و می‌خواهد یک دالان زمینی و هوایی از تهران تا امتداد طرطوس (در ساحل مدیترانه در سوریه) ایجاد کند».

نخست وزیر اسرائیل همچنین با یادآوری مخالفت خود با توافق هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی گفت «بارها هشدار داده بودیم که ایران به جامعه جهانی دروغ می‌گوید و قابل اعتماد نیست؛ گفته بودیم که ایران بعد از رفع تحریم‌ها، تهاجمی‌تر از گذشته می‌شود؛ و چنین نیز شد».

به گفته بنیامین نتانیاهو، اما پرزیدنت ترامپ به روشنی گفته است که او نیز «هرگز ایران هسته‌ای را قبول نخواهد کرد و تاکید کرده که در صورت برطرف نشدن نقائص برجام، تحریم‌ها علیه ایران دوباره برقرار می‌شود... و این سیاستی است که ما به خاطر آن از رییس جمهوری آمریکا تقدیر می‌کنیم».

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، نیز شامگاه دوشنبه در سخنرانی در ایپک گفته بود «اگر برجام هر چه زودتر اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج خواهد شد»، و «آخرین شانسی که به ایران داده شده بود، دیگر تکرار نخواهد شد» و نیز گفته بود که «نخواهیم گذاشت که شکست داعش، به پیروزی برای ایران مبدل شود...و ایران امپراتوری قدرتمند خود را زنده کند».

از سوی دیگر، با وجود مخالفت شدید اسرائیل با اساس برجام و درخواست آمریکا از متحدان برای برطرف کردن «نقائص برجام»، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این هفته تایید کرد که ایران همچنان به تعهدات خود طبق این توافق پایبند بوده است؛ ایران نیز می‌گوید پای میز مذاکرات مجدد بر سر برجام نخواهد رفت و محدودیت‌های موشکی را هم قبول نخواهد کرد.

اما نخست وزیر اسرائیل در حالی که در آغاز سخنرانی‌اش در ایپک، ایران را چهره «بد» در فیلم معروف «خوب، بد، زشت» تشبیه کرد، اما این را نیز گفت که «در رویارویی با خوی تجاوزگری ایران باید به یاد داشته باشیم که مردم ایران با شجاعت برای تحقق آرزوهایشان تلاش می‌کنند؛ زنان ایرانی با وجود زندانی شدن به خاطر برداشتن حجاب به مبارزه ادامه می‌دهند و دانشجویان ایران با وجود روبرو بودن با گلوله، از مبارزه باز نایستاده‌اند، و در این وضعیت، ما در کنار ایرانیان آزادیخواه می‌ایستیم و روزی خواهد رسید که خودکامگی در ایران به پایان می‌رسد و در آن روز، بلافاصله دوستی دوباره ما با مردم سرزمین پارس برقرار خواهد شد».

«محمود عباس از حمایت تروریسم دست بردارد»

آقای نتانیاهو در سخنرانی خود به بن‌بست گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیل و فلسطینیان نیز اشاره کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های آمریکا برای صلح گفت محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی «باید از تروریسم و حمایت از تروریست‌هایی که اسرائیلی‌ها را به قتل می‌رسانند، دست بردارد».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «محمود عباس سالیانه ۱۵۰میلیون دلار را که تقریبا معادل بودجه تشکیلات فلسطینی است به خانواده‌های قاتلان شهروندان اسرائیل حقوق می‌دهد».

وی افزود، آقای عباس باید این پول‌ها را در راه صلح، اقتصاد، رفاه و ساخت بیمارستان هزینه کند.

نخست وزیر اسرائیل در آغاز سخنرانی اش نیز از آمریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم در آینده نزدیک، به گرمی قدردانی کرد و گفت دیوید فریدمن، نخستین سفیر آمریکا خواهد بود که در این سفارت خدمت خواهد کرد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز شامگاه دوشنبه در سخنرانی در همایش ایپک گفته بود که به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به این معنی نبود که «آمریکا اورشلیم را پایتخت اسرائیل کرده است؛ اورشلیم پایتخت ابدی اسرائیل بوده و هست». خانم هیلی همچنین ریشه معضلات کنونی خاورمیانه را در سیاست‌های ایران دانست.

آقای نتانیاهو دوشنبه نیز در دیدار در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که آقای ترامپ اقدامی تاریخی در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل کرده و نام او در کنار کوروش و هری ترومن در تاریخ ماندگار می‌شود.

کوروش کبیر در پی تسلط امپراتوری هخامنشی بر بابِل، یهودیان به اسارت رفته از سرزمین کنعان (اسرائیل کنونی) را همراه با گنجینه به غارت رفته آنها به اورشلیم برگرداند و معبد یهودیان را برای آنها از نو بنا کرد.

هری ترومن نیز رییس جمهوری هفتاد سال پیش آمریکا بود که ساعاتی پس از اعلام تاسیس اسرائیل، این کشور را به رسمیت شناخت.

اما فلسطینیان از تصمیم‌های اخیر آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر شدیدا ناخشنود هستند.

محمود عباس یکشنبه این هفته در نشست سران فتح در رام الله تکرار کرد که فلسطینیان دیگر آمریکا را به چشم یک میانجی عادل صلح نمی‌بینند، و با این ادعا که طرح صلح آمریکا «بر اساس خواسته‌های اسرائیل تنظیم شده است»، افزود که «نمی‌خواهد زندگی خود را با خیانت به به پایان ببرد».

روزهای سخت در انتظار نتانیاهو پس از بازگشت به اسرائیل

نتانیاهو در ادامه سفر به آمریکا که در جریان آن پنجمین ملاقات خود با دونالد ترامپ در یک سال گذشته را انجام داد، با سران کنگره نیز دیدار می‌کند؛ ده‌ها تن از شخصیت‌های دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، با حضور یا سخنرانی در نشست امسال ایپک، حمایت خود را از اسرائیل مورد تاکید قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، بسیاری از رسانه‌های اسرائیل مدعی هستند که آقای نتانیاهو بعد از برگشت به اورشلیم، با سخت‌ترین دوران نخست وزیری خود بخاطر گسترش تحقیقات پلیس از او و همسرش در سه پرونده فساد، روبرو خواهد بود و ممکن است سفر کنونی‌اش به آمریکا، آخرین ایام خوش او در مقام نخست وزیری بوده باشد.

آقای نتانیاهو در حالی در سفر به آمریکا بود که نیر خفتص، سومین مقام ارشد نزدیک به او، با امضای توافقی با پلیس، حاضر شد علیه نخست وزیر و همسرش شهادت بدهد تا خود از مجازات‌های احتمالی آتی در امان بماند.

در همین حال، آقای نتانیاهو با پاک نامیدن خود و همسرش تاکید دارد که این مشکلات برطرف خواهد شد.

نظرسنجی‌های اسرائیل نشان می‌دهد که با وجود تحقیقات پلیس از آقای نتانیاهو به عنوان «مظنون»، رای دهندگان اسرائیل به او و حزب لیکود، اقبالی بیش از گذشته نشان می‌دهند.

اما منتقدان می‌گویند که پلیس و دادستانی، فارغ از حمایت مردمی از حزب لیکود و رهبر آن، به تحقیقات خود علیه وی ادامه خواهند داد.