بوش: دیپلماسی گزينه اول در برابر ايران است

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، می گوید دیپلماسی گزینه اول آمریکا است. (عکس از EPA)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه با اشاره به اين که استفاده از گزينه نظامی برای حل مناقشه هسته ای ايران را رد نکرده است، ولی تاکيد کرد ديپلماسی را گزينه اول برای حل اين بحران می داند.


آقای بوش در مورد سیاست آمریکا در برابر بحران هسته ای ایران گفت:«من همواره گفته ام همه گزينه بر روی ميز قرار دارد، ولی گزينه نخست برای ايالات متحده حل اين مسئله از طريق ديپلماتيک است».


جرج بوش که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می کرد، همچنين تاکيد کرد: برای حل ديپلماتيک اين مسئله بهترين راه برای آمريکا اين است که با کشورهای ديگر همکاری کرده تا پيام واحدی را بفرستند و آن اين خواهد بود: اگر به غنی سازی ادامه بدهيد، شما منزوی خواهيد شد و در تنگنای اقتصادی قرار خواهيد گرفت.


اظهارات آقای بوش پس از ان صورت می گيرد که منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز سه شنبه گفته بود: ايران آماده است تا با کشور های غربی بر سر برنامه هسته ای خود مذاکره کند.


آقای متکی به واشينگتن پست گفته بود:«پتانسيل لازم برای آغاز دور جديد مذاکرات وجود دارد».


وزير امور خارجه ايران در اين مصاحبه تصريح کرده بود که ايران پاسخ رسمی خود را به بسته پيشنهادی کشورهای موسوم به ۱+۵ طی چند هفته آينده ارائه خواهد کرد.


آقای سولانا چهاردهم ژوئن به تهران سفر کرده بود و بسته مشوق های پيشنهادی فرانسه، آمريکا، روسيه، چين و بريتانيا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ را به مقامات ايرانی ارائه کرد.


  • منوچهر متکی در مصاحبه با واشینگتن پست گفته است که ايران پاسخ رسمی خود را به بسته پيشنهادی کشورهای موسوم به ۱+۵ طی چند هفته آينده ارائه خواهد کرد.

این بسته پيشنهادی با هدف ارائه مشوق ها می کوشد تا از اين طريق تهران را به توقف فعاليت های غنی سازی ترغيب کند.


در همين زمينه دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، نسبت به اظهارات مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی درباره بسته پيشنهادی ابراز ترديد کرد.


خانم پرينو روز چهارشنبه با اشاره به اظهارت مقامات ايرانی گفت: اگر آنها در پذيرش بسته پيشنهادی جدی هستند، از اين اقدام استقبال خواهد شد، ولی گمان می کنم ما دلايلی کافی برای ابراز ترديد در مورد اين اظهارت داريم، چرا که تا حالا پيام ها متناقضی را دريافت کرده ايم.


مولن: حل مسالمت آمیز مناقشه ایران


همزمان با تاکید جرج بوش بر رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران، دريا سالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نيز گفت: باور دارد که ايران «همچنان در صدد دستيابی به سلاح اتمی است»، ولی وی با اين حال تاکيد کرد: خواهان حل اين بحران از طريق مسالمت اميز است.


درياسالار مولن در یک کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمریکا گفت: من معتقدم که راه حل برای تغيير رفتار ايران همچنان استفاده از ابزارهای ديگری همچون رويکرد ديپلماتيک، فشارهای مالی و بين المللی است.


به گزارش رويترز، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا که به تازگی از سفر اسرائيل باز گشته است، افزود:«به شفافيت بيشتر نياز است، حتی گفت وگو در سطوح برابر».


دریاسالار مولن هشدار داد که گشودن يک جبهه سوم، پس از عراق و افغانستان، «شديدا پرفشار» و يک چالش بزرگ خواهد بود که پيامدهاي غیرقابل پيش بينی در پی خواهد داشت


آقای مولن در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حمله اسرائيل به ايران، گفت:اين منطقه، در جهان خيلی بی ثبات است، و نمی خواهم بيش از اين بی ثبات شود.


  • «در جريان گفت وگو با کشورهای ۱+۵ از طريق اتحاديه اروپا، شاهد «جو جديدی» در مذاکرات هستيم».
منوچهر متکی

جو جدید


در همین حال، منوچهر متکی در ادامه اظهارات خود در مورد پرونده هسته ای این کشور، روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در نيويورک گفت: در جريان گفت وگو با کشورهای ۱+۵ از طريق اتحاديه اروپا، شاهد «جو جديدی» در مذاکرات هستيم.


وزير امور خارجه ايران همچنين افزود: رهيافت ها، بيانيه ها سازنده به همراه با پيشنهادات ايران زمينه مسئله هسته ای اين کشور، راه را برای ايجاد يک جو جديد هموار کرده است.


متکی همچنين گفت:«ما ظرفيتی جديد برای دستيابی به نگرش جامع و چند جانبه مشاهده می‌کنيم»


در حالی که برخی ديپلمات ها از اظهارات وزير امور خارجه ايران در روز سه شنبه استقبال کرده اند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا ، گفت با توجه به سوابق اظهاراتی از اين دست، نبايد اين اظهارات را بزرگتر جلوه کرد.


شان مک کورمک گفت:«اکنون نياز به پيشرفت واقعی است».


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا افزود: من نمی خواهم اين اظهارات را رد کنم ولی با توجه به سابقه اظهارات ايرانی ها، در همين حال، من آنها را مهم تر از آنچه هستند، نخواهم ديد.


واکنش ایران به حمله احتمالی


همزمان با این تحولات، غلامحسين نوذری، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در واکنش به گمانه زنی ها در باره حمله احتمالی اسرائیل به ایران، گفت: هر گونه حمله به ايران، با پاسخی شديد و «غير قابل تصور» مواجه خواهد شد.


آقای نوذری که در حاشيه نوزدهمين کنگره جهانی نفت در مادرید با خبرنگاران سخن می گفت، همچنين تصريح کرد: در صورت هر گونه حمله احتمالی اسرائيل و آمريکا به ايران، اين کشور صادرات نفت خود را قطع نخواهد کرد.


وزير نفت ایران همچنين گفت: در صورت حمله، تهران «آرام نخواهد نشست و به شدت پاسخ خواهد داد، و هيچ کس نمی تواند تصور کند که واکنش ايران چگونه خواهد بود.»


به دنبال سرپيچی ايران از پذيرش در خواست جامعه جهانی برای توقف غنی سازی اورانيوم و همچنین انتشار خبرهايی در خصوص مانور نيروی هوایی اسرائيلی در شرق مديترانه، طی روزهای اخير گمانه زنی درباره حمله احتمالی اسرائيل به ايران افزایش يافته است.


روز سه شنبه به دنبال انتشار گزارش شبکه تلویزیونی ABC درباره حمله احتمالی اسرائيل، بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی با دو دلار افزايش از مرز ۱۴۳ دلار و ۶۷ سنت گذشت.


ايران پس از عربستان سعودی بزرگترين توليد کننده نفت اوپک، سازمان کشورهای توليد کننده نفت، است و پس از روسيه بزرگترين ذخاير گازی را در جهان در اختيار دارد، به همين دليل هر گونه اختلال در صادرات اين کشور می تواند بر بهای انرژی در جهان تاثير بگذارد.