دیپلمات های غربی: گزارش ماه آينده آژانس باعث تشديد فشار بر ايران می‌شود

ديپلمات های غربی روز جمعه پیش بینی کرده اند که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه آينده خود جزییات بیشتری از ماهیت برنامه هسته‌ای ايران ارائه می کند و این گزارش احتمالا به تشدید فشار ها بر جمهوری اسلامی منحر خواهد شد.

به گزارش رويترز، اين ديپلمات ها می‌گويند، مشخص نيست که آيا آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به صراحت خواهد گفت که برنامه هسته‌ای ايران ابعاد نظامی دارد.

طبق اين گزارش، ديپلمات ها نسبت به آنچه که در گزارش روزنامه فرانسوی فيگارو آمده است، ابراز ترديد کرده‌اند. روزنامه فيگارو به نقل از يک منبع گفته است: آژانس در گزارش آينده خود با ارائه مدارک و اسناد اعلام می‌کند که هدف ابعاد نظامی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، دستیابی به بمب اتمی است.

روزنامه فيگارو نوشته است که این گزارش کاملترین و شدیدترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران است. این روزنامه نام اين منبع را فاش نکرده است.

به گزارش رويترز، قرار است گزارش تازه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درخصوص برنامه هسته‌ای ايران ماه نوامبر منتشر شود. نتيجه‌گيری آژانس در مورد ماهيت برنامه هسته‌ای ايران می‌تواند باعث تاييد اتهام‌های آمريکا و کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته‌ای ايران شود.

در همين زمينه، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، گفته است: گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هنوز منتشر نشده است. تا آنجايی که ما می‌دانیم تا نهايی شدن فاصله دارد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه و به دنبال متهم شدن ايران به دست داشتن در توطئه ترور سفير عربستان در واشينگتن، هشدار داد که جمهوری اسلامی با شديدترين تحريم‌های ممکن مواجه خواهد شد.

ايران دخالت در اين طرح ترور را به شدت تکذيب کرده و اين اتهامات را «ساختگی» می داند.

به گزارش رويترز، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزاش قبلی خود «به طور فزاينده‌ای» نسبت به برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کرده بود و انتظار می‌رود در گزارش ماه اينده خود اين نگرانی‌ها بيشتر توضيح دهد.

طبق اين گزارش، انتظار می‌رود پيش‌نويس اين گزارش پيش از نشست شورای حکام در ۱۷ و ۱۸ نوامبر در وين منتشر شود.

آمريکا کشورهای غربی از يوکيا آمانو، مدير کل آژانس خواسته‌اند تا به طور شفاف اعلام کند که آيا برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد نظامی هست يانه.

يک ديپلمات غربی به رويترز در خصوص گزارش ماه آینده آژانس گفته است: «نشانه‌های کنونی حاکی از ان هستند که اين گزارش خيلی قوی خواهد بود و جزييات بسيار خوبی از ابعاد احتمالی نظامی (برنامه هسته ای ايران) ارائه خواهد کرد.»

رويترز اضافه کرده است که يک ديپلمات غربی ديگر نيز اظهارات مشابهی مطرح کرده است.

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس در گزارش خوددر يازدهم شهريورماه ( ۲ سپتامبر) از اين که ايران احتمالا به طور مخفيانه درحال کار بر روی برنامه توليد بمب اتمی باشد ابراز نگرانی فزاينده کرده بود.

در گزارش يوکيا آمانو آمده بود که آژانس به طور فزاينده نگران وجود فعاليت‌های مخفيانه احتمالی نظامی –اتمی به وسيله نهادهای مرتبط مرتبط با سازمان‌های نظامی در ايران در گذشته و حال است.

دراين گزارش همچنين به فعاليت‌های مربوط به به توليد يک کلاهک اتمی برای يک موشک اشاره شده بود.

اين در حالی است که ايران با رد اتهامات کشورهای غربی، فعاليت هسته‌ای خود را کاملا صلح‌آميز و در راستای توليد انرژی می‌داند.