ترکیه برای شورشیان در ادلب سوریه «سلاح فرستاده‌است»

یکی از شورشیان مورد حمایت ترکیه در «جبهه آزادی‌بخش ملی» در ادلب؛ اول خرداد

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌ها و منابعی در میان شورشیان سوریه گزارش داده‌است که ترکیه برای مخالفان بشار اسد در شمال‌غرب کشور، که درگیر نبردهایی با ارتش مورد حمایت روسیه هستند، سلاح فرستاده‌است.

دو تن از مقام‌های ارشد گروه‌های مخالف بشار اسد به رویترز گفته‌اند آنکارا طی روزهای اخیر، پس از آن‌که در قانع‌کردن روسیه در حملات به ادلب ناکام ماند، اقدام به ارسال تجهیزات نظامی کرده‌است.

بیشتر در این باره: خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه ۲.۵ برابر شد

یکی از فرماندهان گروه‌های شورشی به رویترز گفته ترکیه بر آمادگی خود برای تاثیرگذاری بر رخداهای شمال‌غرب سوریه تاکید کرده و بر شمار نیروهای ارتش در پایگاه‌های موجود در مناطق موسوم به «کاهش تنش» افزوده‌است.

مقام‌های دولتی ترکیه هنوز واکنشی رسمی به این گزارش نشان‌ نداده‌اند. البته خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در واپسین روز اردیبهشت ماه، گفته بود کشورش پایگاه‌های دیدبانی نظامی خود در استان ادلب در شمال سوریه را ترک نخواهد کرد و «نیروهای مسلح ترکیه از مکان‌هایی که در آن مستقر شده‌اند عقب‌نشینی نخواهند کرد».

در میانه اردیبهشت ماه، پس از چند روز حملات هوایی و توپ‌باران مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال غرب سوریه، ارتش و شبه‌نظامیان متحد بشار اسد، دست به حملات زمینی به این مناطق زدند.

ادلب و اطراف آن در شمال غربی سوریه در سال گذشته میلادی بر اساس توافقی بین روسیه و ترکیه مناطق غیرنظامی اعلام شدند. این توافق تاکنون از حمله زمینی ارتش سوریه به این مناطق جلوگیری کرده بود.

روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است. ترکیه پیشتر از مسکو و دمشق خواسته بود طبق توافق «آستانه»، آتش‌بس منطقه امن ادلب را رعایت کنند.

مذاکرات آستانه توسط ایران، دیگر حامی اصلی بشار اسد، روسیه و ترکیه، که حامی برخی گروه‌های شورشی است، انجام می‌شود.

حال آن‌طور که گزارش رویترز نشان می‌دهد، و چنان‌چه این گزارش توسط مقام‌های آنکارا تائید شود یا دست‌کم رد نشود، به‌نظر می‌رسد ترکیه به اقداماتی عملی در ادلب روی آورده‌است. هرچند اظهاراتی نیز مطرح شده که شورشیان از قبل سلاح‌های پیشرفته در اختیار داشتد و حال در حال استفاده از آن هستند.

رویترز می‌گوید طی شب سوم و چهارم خرداد ماه، یک کاروان نظامی ترکیه وارد پایگاهی در حما، در نزدیکی جبل‌الزاویه، منطقه تحت کنترل شورشیان، شده است. جبل‌الزاویه طی هفته‌های اخیر هدف حملات هوایی روسیه و سوریه بوده‌است.

شاهدان و مقام‌های طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده‌اند که دسترسی شورشیان به خودروهای زرهی، پرتاب‌کننده نارنجک، موشک‌های ضدتانک و برخی دیگر تسلیحات، سبب شده تا ارتش سوریه برخی تصرفات خود را از دست بدهد. یک مقام ارشد شورشی گفته ارتش سوریه کنترل خود بر منطقه راهبردی «كـَفر نـبوده» در شمال‌غرب حما را از دست داده‌است.

از سوی دیگر یک منبع نردیک به فرماندهی ارتش سوریه نیز به همین خبرگزاری گفته آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته شمار قابل‌توجهی نیروهای نظامی تقویتی به منطقه فرستاده‌اند و قرار است «جبهه‌ تازه‌ای» گشوده شود.

جنگ داخلی سوریه که هشت سال از آغاز آن می‌گذرد صدها هزار کشته و میلیون‌ها پناهجو و آواره برجای گذاشته‌است. در حال حاضر بشار اسد کنترل اکثر بخش‌های کشور را در دست دارد. ترکیه هرچند از گروهی از شورشیان حمایت می‌کند، اما بر سر حمایت واشینگتن از شبه‌نظامیان کرد در نزدیکی مرزهایش، با آمریکا اختلاف عمیق دارد.

رویترز، رادیو فردا/ت