دفاع رئیس سی‌آی‌ای و وزیر خزانه‌داری آمریکا از تصمیم ترامپ برای دیدار با کیم

کیم جونگ‌اون و دونالد ترامپ

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی و وزیر خزانه‌داری آمریکا از تصمیم رئیس‌جمهوری آن کشور برای دیدار با رهبر کره شمالی دفاع کرده‌اند. رئیس سی‌آی‌ای می‌گوید دونالد ترامپ «برای حل یک مشکل» چنین تصمیمی گرفته‌است.

مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، ۲۰ اسفند در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس گفته است «این کار رئیس‌جمهوری ترامپ یک کار نمایشی نیست. او می‌خواهد یک مشکل را حل کند».

آقای پومپئو و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هر دو گفته‌اند انتظار دارند کره شمالی پیشاپیش انجام دیدار و گفت‌وگو، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند.

بنا بر گزارش‌ها، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی که از دونالد ترامپ برای دیدار و گفت‌وگو دعوت کرده‌است، پیشنهاد داده که آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای حکومت خود را به‌حال تعلیق درآورد.

آقای ترامپ، خود، روز شنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفته بود «کره شمالی از ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ دیگر آزمایش موشکی انجام نداده است و قول داده که در جریان ملاقات‌های ما نیز آن را انجام ندهد. معتقدم که آنها به این تعهد خود پایبند خواهند بود».

روز ۱۸ اسفند ماه مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری کره جنوبی که برای اعلام نتیجه مذاکرات با کیم جونگ‌اون به واشینگتن رفته بود، گفت رهبر کره شمالی از ترامپ دعوت کرده است که دیداری با یکدیگر داشته باشند و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز این دعوت را پذیرفته است. این موضوع هم در داخل ایالات متحده و هم خارج از آن با واکنش‌ روبه‌رو شد.

رئیس سی‌آی‌ای و وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌های روز یک‌شنبه خود تاکید کرده‌اند که هدف از دیدار و گفت‌وگو، همچنان همان خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره است و کیم جونگ‌اون نیز مذاکره در مورد آن را پذیرفته‌است.

مایک پومپئو و استیو منوچین، می‌گویند دولتشان قرار نیست امتیاز خاصی به پیونگ‌یانگ بدهد و تا زمان دیدار احتمالی میان رهبران دو کشور، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، و همچنین آمادگی‌های دفاعی، ادامه خواهد داشت.

پومپئو به شبکه سی‌بی‌اس گفته است «این دولت چشمان بازی دارد، و در تمام زمانی که گفت‌وگوها در جریان است، فشار بر کره شمالی ادامه خواهد داشت».

در صورت انجام گفت‌وگوی رو در رو بین آقایان کیم و ترامپ، این نخستین بار خواهد بود که یکی از روسای‌جمهوری ایالات متحده، در زمانی که اداره دولت را در دست دارد، با یکی از رهبران کره شمالی دیدار می‌کند.

برپایه رویترز، سی‌بی‌اس، فاکس|ت.ت|