لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

اعلام نتایج تازه انتخابات تهران در فضای اعتراض


وزیر کشور:« اگر اتفاق خاصی نيفتد، تا ظهر سه شنبه، ۲۸ آذر نتايج نهايی انتخابات شورای تهران اعلام خواهد شد.»
وزیر کشور:« اگر اتفاق خاصی نيفتد، تا ظهر سه شنبه، ۲۸ آذر نتايج نهايی انتخابات شورای تهران اعلام خواهد شد.»

ستاد انتخابات کشور، ساعاتی پيش تازه ترين نتايج شمارش آراء انتخابات شورای تهران تا صبح سه شنبه، ۲۸ آذر را اعلام کرد.


مهدی چمران، مرتضی طلايی، هادی ساعی، رسول خادم ازغدی، عباس شيبانی، عليرضا دبير، حمزه شکيب، معصومه ابتکار، احمد مسجد جامعی، پروين احمدی نژاد، محمدعلی نجفی، معصومه آباد، حسن بيادی، خسرو دانشجو، و عبدالمقيم ناصحی ۱۵ نامزدی هستند که بر اساس نتايج تازه اعلام شده همچنان بيشترين آراء انتخابات شورای تهران را به خود اختصاص داده اند.


بر اساس نتايجی که خبرگزاری ها، به نقل از مقامات وزارت کشور، آن را حاصل شمارش ۲۰۱۳ صندوق و کل آراء ۶۹۵ هزار و ۹۸۵ رای اعلام کرده اند، فهرست پيشين راه يافتگان احتمالی به شورای شهر تهران تنها با يک تغيير مواجه شده، و پروين احمدی نژاد از رتبه يازدهم به رتبه دهم ارتقا يافته است.


در نتايج اعلام شده ساير نامزدهای همچنان موقعيت پيشين خود را حفظ کرده اند.


نتايج تازه بخشی ديگر از صندوق های شمارش شده در حالی منتشر می شود که وزير کشور جمهوری اسلامی، دو شنبه شب ، ۲۷ آذر، گفت: « اگر اتفاق خاصی نيفتد، تا ظهر سه شنبه، ۲۸ آذر نتايج نهايی انتخابات شورای تهران اعلام خواهد شد.»


اعتراض نمايندگان، پاسخ معاون امنيتی


شب دوشنبه ، ۲۷ آذر، خبرگزاری ها از حضور معترضانه نمايندگان فراکسيون اقليت مجلس در فرمانداری تهران خبر دادند.


به نوشته سايت شهرفردا، ارگان ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، اعضای فراکسيون اقليت مجلس هفتم ساعت ۲۳ شب گذشته با حضور در فرمانداری تهران، ضمن اعتراض به عدم اعلام تدريجی نتايج شمارش آرای انتخابات شورای شهر تهران، نسبت به احتمال جابجايی آرا ابراز نگرانی کردند.


همزمان با ابراز نگرانی نمايندگان فراکسيون اقليت نسبت به احتمال جابه جايی آراء، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا ، از قول معاون امنيتی وزير کشور و بدون نام بردن از اصلاح طلبان نوشت: « برخی به دنبال جوسازی هستند و همه اخباری که در مورد تخلفات انتخاباتی منتشر می شود کذب محض است. »


محمد باقر ذوالقدر، قائم مقام پيشين سپاه پاسداران که خبرگزاری ايرنا از او به عنوان « رييس ستاد امنيت انتخابات کشور» نام برد تاکید کرد که هيچ گزارشی از تخلفات انتخاباتی ارايه نشده است.


معاون امنيتی- انتظامی وزير کشور با اشاره به اختصاص ۱۲۰۰ رايانه برای شمارش آرای شورای شهر تهران گفت: «با هر دستگاه پنج نفر برای شمارش آرا مشغولند. کسانی آراء را می خوانند و آراء به وسيله اپراتورها ثبت می شود و سيستم آنها را جمع بندی می کند.»


آقای ذوالقدر با استناد به اين که به هيچ وجه دست و قلم در شمارش آرا به کار نمی رود تاکيد کرده که به همين دليل « جای تقلبی» وجود ندارد.


اخراج و بازداشت ناظران اصلاح طلب


با اين حال ساعاتی پس از پاسخ معاون امنيتی وزير کشور به ابراز نگرانی ها از احتمال جابه جايی آراء، رسانه های نزديک به اصلاح طلبان نيمه شب گذشته از اخراج گسترده و دستگيری ناظرين ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در سايت های شمارش آراء در ساعات بامدادی سه شنبه خبر دادند.



«علاوه بر برخورد تهديدآميز با نمايندگان کانديداهای اصلاح طلبان دربرخی از سايت های شمارش آراء، اين نمايندگان از محل شمارش اخراج شده اند.» سایت امروز

سايت خبری امروز که متعلق به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی است، ساعت سه بامداد سه شنبه ، ۲۸ آذر، خبر داد که آخرين گزارش ها ازاکثر سايت های شمارش آراء حاکی از آن است «که علاوه بر برخورد تهديدآميز با نمايندگان کانديداهای اصلاح طلبان دربرخی از سايت های شمارش آراء، اين نمايندگان از محل شمارش اخراج شده اند.»


به نوشته سايت امروز، نيمه شب گذشته، ۲۷ آذر، ناظران ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در « سايت شمارش آراء آيت الله سعيدی»، « سايت فياض بخش»، و « سايت پژوهشکده » اخراج شدند.


همچنين ناظر ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در سايت تربيت معلم مفتح واقع در شهر ری علاوه بر اخراج از اين سايت شمارش آراء توسط پليس امنيت تهران بازداشت شده است.


پيش بينی رسالت از جا به جايی آراء


روزنامه رسالت در ستون شنيده های امروز خود پيش بينی کرد که به تدريج از تعداد اصلاح طلبان در فهرست شورای شهر آينده کاسته مي شود.


اگر در نتايج رسمی ستاد انتخابات کشور که از صبح دوشنبه ، ۲۷ آذر، تا صبح سه شنبه، ۲۸ آذر، در سه مرحله اعلام شده، هيچ گاه هشت نامزد اصلاح طلب در شمار پانزده نامزده صدر نشين اعلام نشدند، اما روزنامه رسالت در خبرخود تاکيد کرد که «اخبار رسيده از شمارش آرای حدود ۱۸۰۰ صندوق نشان مي دهد که به تدريج از حضور کانديداهای اصلاح طلب در فهرست شورای شهر کاسته شده و از هشت نفر به چهار نفر تقليل يافته و اکثريت قاطع شورای شهر آينده در اختيار اصولگرايان است.»


پيش بينی روزنامه رسالت ساعاتی پس از انتشار با ارتقاء پروين احمدی نژاد از رتبه يازدهم به رتبه دهم در نتايج تازه اعلام شده از سوی وزارت کشور، و ارتقاء مهدی زريبافان دبير هيات دولت از رتبه سی و دوم به رتبه بیست و هفتم در حال تحقق است.


در همین حال ، احمد مسجد جامعی، نامزد اصلاح طلبان، در نامه ای به فرماندار تهران خواستار رسيدگی به وضعيت شمارش آرای خود شد.


او در نامه خود توضيح داده که در سايت های شمارش آراء بخشی از آرای وی را به نام مهدی مسجدی يکی از نامزدان اصولگرا ثبت کرده اند چرا که اين شخص در فرم ثبت نام شهرت خود را احمد مسجدی ذکر کرده است.


ارگان ستاد ائتلاف اصلاح طلبان پيشتر نيز خبر داده بود که برخی ديگر از نامزدهای اصلاح طلب و از جمله محمد علی نجفی نيز پيشتر در نامه های جداگانه ای به وزارت کشور و فرمانداری تهران از ثبت آراء خود به نفع نامزدانی با اسامی مشابه ابراز نگرانی کردند.


XS
SM
MD
LG