لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

هشدار اروپا به ایران درباره ادامه غنی سازی اورانیوم


رییس کمیسیون اروپایی می گوید آمریکا و اتحادیه اروپا، در برخورد با ایران، اتحاد عمل دارند
رییس کمیسیون اروپایی می گوید آمریکا و اتحادیه اروپا، در برخورد با ایران، اتحاد عمل دارند

اتحاديه اروپا روز دوشنبه ۳۰ آوريل، درباره ادامه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، به ايران هشدار داد و از جامعه جهانی خواست تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را به اجرا بگذارند.


پيشاپيش جلسه کميته مقدماتی برای آزمون دوباره پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای، روديگر لودکينگ رهبر هيئت آلمانی شرکت کننده در اين گردهمايی، از «اراده واحد اتحاديه اروپا برای جلوگيری از استفاده نظامی ايران از انرژی اتمی»، سخن گفت.


آقای لودکينگ، که کشورش رياست ادواری اتحاديه اروپا را به عهده دارد، همچنين کره شمالی را فراخواند که به جامعه جهانی اجازه نظارت بر انهدام تسليحات هسته ای اين کشور را بدهد.


روديگر لودکينگ رهبر هيئت آلمانی شرکت کننده در اين گردهمايی، از «اراده واحد اتحاديه اروپا برای جلوگيری از استفاده نظامی ايران از انرژی اتمی»، سخن گفت

در گردهمايی وين، پايتخت اتريش، درباره تلاش ها برای دستيابی به صلح خاورميانه و نيز تلاش برای متقاعد کردن ايران به تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم نيز گفت و گو خواهد شد.


«نگرانی از برنامه هسته ای ايران، فقط نگرانی واشنگتن نيست»


خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپایی، روز دوشنبه در کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: «ایرانی ها باید درک کنند که پیامی که دریافت می کنند پیامی است از سراسر جهان و نه فقط از سوی آمریکا یا اروپا.» به گفته او، گسترش تسلیحات هسته ای، نه فقط برای ثبات منطقه خطری محسوب می شود، بلکه صلح و ثبات جهانی را هم تهدید می کند.


آقای باروسو افزود: «بدین ترتیب ما هم در اینجا و هم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در فرستادن این پیغام بسیار روشن به مقام های ایرانی، متحد هستیم.»


روز يکشنيه رییس کمیسیون اروپایی در مصاحبه با شبکه خبری سی اِن اِن گفت تهران بايد بداند که نگرانی از برنامه هسته ای ايران کشور، فقط نگرانی واشنگتن نيست.


آقای باروسو گفت: آنها (ايرانی ها) بايد درک کنند که اين مساله، باعث «نگرانی جدی» جامعه جهانی است. او با اشاره به سخنان هفته گذشته محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی که گفته بود اروپا بايد از آمريکا مستقل عمل کند، از اتحاد عمل آمريکا و اتحاديه اروپا سخن گفت.


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی، اخیرا اروپا را فراخواند که مستقل از آمریکا عمل کند

رييس کميسيون اروپايی، از اظهار نظر جورج بوش رييس جمهوری آمريکا درباره مذاکره مستقيم ميان ايران و آمريکا، تمجيد کرد.


در همين حال بنيتا فررو والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا روز دوشنبه در واشنگتن نيز از همين اظهارات آقای بوش استقبال و درباره مذاکرات احتمالی ميان ايران و آمريکا، ابراز اميدواری کرد.


«وضعيت بحرانی» پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای


نمايندگان ۱۸۸کشور عضو ان پی تی روز دوشنبه در وين، پايتخت اتريش گرد هم آمدند تا به مدت نزديک به دو هفته به بررسی دستور کار اجلاس دوره ای بررسی کامل ان پی تی در سال ۲۰۱۰ بپردازند.


روز دوشنبه بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای، ان پی تی، را در شرايط بحرانی ارزيابی است.


در پيام خود دبير کل سازمان ملل متحد، «ان پی تی» که ۳۷ سال از عمر آن می گذرد را دچار «بحران اعتماد» توصيف کرد

در پيام خود دبير کل سازمان ملل متحد، «ان پی تی» که ۳۷ سال از عمر آن می گذرد را دچار «بحران اعتماد» توصيف کرد.


او گفت که کند شدن روند خلع سلاح هسته ای و اجازه ندادن به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديد از تاسيسات هسته ای در برخی از کشورها را می توان از نشانه های اين بحران دانست.


پيش بينی می شود در اين اجلاس، اختلاف نظرهايی ميان کشورهای غير متعهد و قدرت های هسته ای بروز کند. کشورهای غير متعهد خواستار ايجاد خاورميانه ای عاری از سلاح هسته ای هستند.


بانک سوخت هسته ای راه حل؟


در همين حال، اورسلا پلاسنيک، وزير امور خارجه اتريش، نيز روز دوشنبه، ۳۰ آوريل در وين اعلام کرد که مبارزه برای جلوگيری از گسترش تسليحات هسته ای، با بحران جدی روبرو شده است.


نماينده آمريکا در اين اجلاس اظهار داشت که ايالات متحده آمريکا قصد دارد شرايط را برای کشورهايی که قصد خروج از پيمان ان پی تی را دارند دشوارتر سازد

وزير امور خارجه اتريش پيشنهاد کرد که برای از بين بردن احتمال استفاده نظامی از تکنولوژی غنی سازی اورانيوم که مورد استفاده دوگانه توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح اتمی دارد، يک بانک جهانی سوخت هسته ای ايجاد شود.


از سوی ديگر کريستوفر فورد، نماينده آمريکا در اين اجلاس اظهار داشت که ايالات متحده آمريکا قصد دارد شرايط را برای کشورهايی که قصد خروج از پيمان ان پی تی را دارند دشوارتر سازد.


او افزود: کشورها بايد در مورد تخلفات خود در مورد پيمان «ان پی تی»، حتی اگر از اين پيمان خارج شوند، پاسخگو باشند.


او ابراز اميدواری کرد که اختلاف بين کشورهای پيشرفته و کشورهای در حال توسعه مانعی برای بحث جدی در مورد پيمان «ان پی تی» در اجلاس دو هفته ای وين ايجاد نکند.


آخرين اجلاس «ان پی تی» در ماه می سال ۲۰۰۵ برگزار شد که به دليل اختلاف نظر بين کشورهای غير متعهد و قدرت های هسته ای دستاورد چشمگيری نداشت.


XS
SM
MD
LG